Previous Page  437 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 437 / 457 Next Page
Page Background

436

Güney Çin Denizi Tahkiminde Hakemlik Mahkemesi’nin İnsanlığın Ortak Mirası ...

ğının hukuken adaya çeviremeyeceğini ve bu bağlamda, arazi ısla-

hı neticesi, bir kayanın, tam yetkili adaya dönüştürülemeyeceğini;

aslolanın adasal yapının doğal hali çerçevesinde değerlendirilmesi

olduğunu ısrarla yeniden vurgulamıştır.

35

Hakemlik Mahkemesi bu

noktada Filipinler’in argümanlarına da atıf yaparak iki önemli tes-

pit ortaya koymuştur.

36

Hakemlik Mahkemesi’ne göre eğer devletlere

BMDHS’nin 121/3. maddesinde yer alan şartları taşımayan kayaları,

tam yetkili adalara dönüştürme müsaadesi verilirse bu, söz konusu

maddenin deniz yetki alanlarının muazzam ölçüde, diğer devletler ve

insanlığın ortakmirası aleyhine genişletmeyi önleme yönündeki ama-

cını bertaraf etmiş olacaktır. İkinci olarak Hakemlik Mahkemesi’ne

göre teknolojik geliştirmeler neticesi, bir adasal yapının kapasitesinin

artırılmasının kabul edilmesi, insan yerleşimi için gerekli kaynakları

düzenli şekilde tedarik etmeye istekli devletlere, tüm med yüksek-

liklerini, doğal hallerine bakılmaksızın adaya çevirerek, 200 millik

deniz yetki alanı sahibi olma imkânı verecektir. Böyle bir değerlen-

dirmenin, BMDHS’nin 121/3. maddesinin amacına aykırı olduğu

açıktır. Zira Hakemlik Mahkemesi daha önce de dikkat çektiği gibi

BMDHS’nin 121. maddesinde yer alan ve med zamanı su üstünde ka-

lan adasal yapılar arasında ada ve kaya ayrımı yapılmasının temel

nedeni, insanlığın ortak mirası olarak kabul edilen ve ulusal yetki sı-

nırları ötesindeki deniz yatağı ve onun toprak altını oluşturan alanın

daralmasını önlemektir.

37

Şu halde Hakemlik Mahkemesi, uyuşmaz-

lık konusu adasal yapılar hakkındaki tüm değerlendirmesini, bunla-

rın doğal halleriyle sınırlı olarak yapacaktır.

Bu bağlamda Hakemlik Mahkemesi, söz konusu adasal yapıları,

doğal halleriyle değerlendirmek için BMDHS’nin 121/3. maddesindeki

şartları incelemeye başlamıştır.

35

Ibid, para, 508.

36

Ibid, para, 509.

37

Ibid, para, 389. Aynı yöndeki görüş için bkz: Clive Ralph Symmons, The Mariti-

me Zones of Islands in International Law, Martinus Nijhoff Publishers, 1979, s.

115. Bu bağlamda Symmons, III. Deniz Hukuku Konferansı’nda birçok delegenin,

münhasır ekonomik bölgenin adalara uygulanma şeklinin yeniden değerlendi-

rilmesi gereğine yaptıkları vurgulara dikkat çekmiş, zira küçük adasal yapıların

münhasır ekonomik bölge bağlamında neden olacakları eşitsiz sonuçların, 1958

Sözleşmelerindeki sınırlı deniz alanlarındaki eşitsiz sonuçlara nazaran daha açık

olduğunu belirtip, bu hususun altını çizen Türk delegesinin yaptığı konuşmaya

atıf yapmıştır. Bkz: Symmons, s. 115–116 ve 385 no’lu dipnot.