Background Image
Previous Page  260 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 260 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Cenk AKİL

259

7. SİYASİ TEMSİLCİLİK ARACILIĞIYLA YABANCI

ÜLKEDEKİ TÜRK VATANDAŞLARINA YAPILAN

TEBLİGATA İLİŞKİN MADDEYE YAPILAN EK

Tebligat Kanunu’nun 25/a maddesinin son fıkrasına 6099 sayılı

Kanun’un 7. maddesiyle yapılan ek uyarınca, 25/a maddesine göre

yargısal merciiler tarafından çıkarılacak tebligatta, tebliğ evrakı doğ-

rudan o yerdeki Türkiye Büyükelçiliği veya Konsolosluğu’na gön-

derilebilir. Bu düzenleme ile Türk vatandaşları bakımından, Adalet

Bakanlığı’nın aracı olmadan, doğrudan ilgili temsilciliğe tebligatın

gönderilmesi usulü kabul edilmiştir

34

. Bu sayede hem zaman hem de

para kaybı önleneceği gibi Türk yargı organının yine ‘Türk vatandaşı

olan taraf için’

35

doğrudan Türk temsilciliğini kullanarak tebligat yap-

ması hiçbir sakınca da doğurmayacaktır. Yeni düzenlemede

“gönderi-

lebilir”

denerek, istisnai durumlarda yargı organının ilgili temsilciliğe

doğrudan değil, Adalet Bakanlığı aracılığıyla da tebligatta bulunabil-

mesi yolunun tamamıyla kapatılmadığı dile getirilmiştir.

36

Türkiye, 15.11.1965 tarihinde imzalanan

“Hukuki ve Ticari Konu-

larda Adli ve Gayri Adli Belgelerin Yabancı Memleketlerde Tebliğine Dair

Sözleşme”

ye 9.7.1971 tarih ve 1483 sayılı Kanunla

37

katılmayı uygun

bulmuş ve sözleşme 28.4.1972 tarihinden itibaren yürürlüğe girmiştir.

Sözleşmenin 10. maddesinin (a) bendinde talep edilen devletin itiraz

etmemesi durumunda bu sözleşmenin, adli belgelerin yabancı mem-

leketlerdeki kişilere doğrudan posta vasıtasıyla gönderilmesine engel

olmayacağı açıkça hükme bağlanmıştır.

34 Belirtmek gerekir ki, Türk vatandaşlarına, yurt dışındaki Türk konsoloslukları

veya konsolosluk bulunmayan yerlerde büyükelçilik konsolosluk şubesi vasıta-

sıyla yapılan tebligatlarda, yurtdışı tebligat gideri hariç olmak üzere hiçbir masraf

yatırılmasına gerek yoktur (Ahmet Cemal Ruhi,

“Yurt Dışı Tebligat ve İstinabe İs-

temlerinde Masraf Gerektiren Durumlar”

,

AÜEHFD

, 2005/3-4, s. 417-433), s. 417-418.

35 Burada yapılacak doğrudan tebligat sadece Türk vatandaşları içindir. Yabancı-

lara yapılacak tebligat açısından 15.11.1965 tarihli Hukuki ve Ticari Konularda

Adli ve Gayri Adli Belgelerin Yabancı Memleketlerde Tebliğine Dair La Haye

Sözleşmesi’nin 10. maddesi özellikle göz önünde bulundurulmalıdır. Zira bu

maddede bu konuda

“çekince ileri sürmeyen”

taraf devletlerde bulunan kişilere

doğrudan tebligat yapılabilmesi olanağı açık tutulmuştur. Bkz. Ruhi-Yurtdışına

Yapılan Tebligat, s. 535.

36

http://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem23/yil01/ss474.pdf.

37 RG. 17.06.1972, sa. 14218.