Background Image
Previous Page  255 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 255 / 537 Next Page
Page Background

11.1.2011 Gün ve 6099 Sayılı Kanun İle 7201 Sayılı Tebligat Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler

254

bakımdan muhalefet şerhinde ileri sürülen görüşler de haklılık payı

vardır. Bundan başka, Tebligat K. m. 7/a’da elektronik tebligatın na-

sıl yapılacağı konusu biraz daha detaylı bir biçimde düzenlenebilir;

26

özellikle,

“kişisel verilerin”

korunmasına yönelik bir hükme yer verilebi-

lirdi. Bu konuların doğrudan doğruya yönetmeliğe bırakılması isabetli

olmamıştır. Keza, tebligatın geçerliliği konusunda ortaya çıkabilecek

olası tartışmaları engellemek için Alman Tebligat Reform Kanunu’nda

olduğu gibi elektronik tebligatın

“alındı bilgisinin teyit edilmesi halinde”

geçerli olacağının maddeye eklenmesi önerilebilir.

27

3. BİLİNEN ADRESTE TEBLİGAT YAPILMASI

KONUSUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİK

6099 sayılıKanun’un3.maddesi ile 7201 sayılı TebligatKanunu’nun

10. maddesine ikinci fıkra olarak

“Bilinen en son adresin tebligata elverişli

olmadığının anlaşılması veya tebligat yapılamaması halinde, muhatabın adres

kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresi, bilinen en son adresi olarak

26 Bu konuda 2002 yılında yayınlanmış bir çevirinin altına düşünülen dipnotta yapı-

lan açıklamaların bir bölümü elektronik tebligat açısından yön gösterici nitelikte-

dir:

“…Türkiye’de internet yolu ile tebligat yapılabilmesi için öncelikle altyapının hazır-

lanması gerekir. Bu çalışma bir taraftan görevli personelin bilgisayar ve internet kullanımı

konusunda hizmet içi eğitim verilerek diğer taraftan adli birimler internet bağlantısına

sahip bilgisayarlarla donatılarak başlatılmalıdır. Türkiye Cumhuriyeti Adalet Bakanlığı

Türkiye çapında servis sağlayan internet sağlayıcı bir şirketle anlaşma yapmalı ve servis

sağlayıcı tebligat için özel bir bölüm tahsis etmelidir. Bu sitede tebligat bilgileri 5 yıl süre

ile muhafaza edilecek şekilde altyapı oluşturulmalıdır. Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanu-

nunda değişiklik yapılarak dava açan veya cevap dilekçesi veren kişi veya kişilerin normal

adresleri yanında şayet varsa internet adresleri ile kendisine ulaşılabilecek cep telefonu

numaralarını da yazmaları sağlanmalıdır. Bu şekilde internet adresini ve cep telefonu nu-

marasını veren kişilere tebligat, internet yolu ile yapılmalı ve tebligatları olduğuna dair

belirttikleri cep telefonuna mesaj gönderilmelidir. Ayrıca internet yolu ile tebligat için

Tebligat Kanununda da yasal düzenleme yapılmalıdır. Adli birim internet yolu ile teb-

ligatı şu şekilde yapabilir. Tebligat yapacak olan memur şifre ile internet servis sağlayıcı

tarafından sağlanan sitenin tebligat bölümüne girecek, dosyada internet adresi bulunan

kişiye tebligatı ve aynı zamanda tebligatı olduğuna dair internet kanalı ile ilgilinin cep

telefonuna mesaj gönderecektir. Cep telefonundan mesajı alan ilgili, internet adresinden

gönderilen tebligat dosyasını açar açmaz bu komut internet servis sağlayıcı tarafından tes-

pit edilecek ve tebligatı gönderen birime tebligat alında şeklinde bildirilecektir. İnternet ve

cep telefonu bildirildiği, cep telefonuna tebligatı olduğuna dair mesajı aldığı halde, inter-

net yolu ile gönderilen tebligat mesajı ile ilgili dosyaya bakamayan kişi için özel bir yasal

düzenleme getirilmelidir. Şöyle ki; cep telefonu mesajını aldığı halde yedi gün içinde in-

ternetten tebligat dosyasına bakmayan kişi, tebligatı almış sayılır. İnternet ve cep telefonu

olmayan veya bunları aktif olarak kullanmayan veya kullanamayan kişilere klasik yollarla

tebligat yapılmaya devam edilecektir…”

. Bkz. Astrid Staedler,

“Yeni Avrupa Tebligat

Hukuku”

(Çev.: Ahmet Cemal Ruhi), (

AÜEHFD

, 2002, 1-4, s 353-376), s. 375-376.

27 Geylani Koca,

“Tebligatın Esası, Gecikmesi Sorunu ve Elektronik Tebligatın Yaygın-

laştırılmasının Önemi”

(

http://www.hukuki.net ,

e. t. : 26.01.2011).