

11.1.2011 Gün ve 6099 Sayılı Kanun İle 7201 Sayılı Tebligat Kanunu’nda Yapılan Değişiklikler
254
bakımdan muhalefet şerhinde ileri sürülen görüşler de haklılık payı
vardır. Bundan başka, Tebligat K. m. 7/a’da elektronik tebligatın na-
sıl yapılacağı konusu biraz daha detaylı bir biçimde düzenlenebilir;
26
özellikle,
“kişisel verilerin”
korunmasına yönelik bir hükme yer verilebi-
lirdi. Bu konuların doğrudan doğruya yönetmeliğe bırakılması isabetli
olmamıştır. Keza, tebligatın geçerliliği konusunda ortaya çıkabilecek
olası tartışmaları engellemek için Alman Tebligat Reform Kanunu’nda
olduğu gibi elektronik tebligatın
“alındı bilgisinin teyit edilmesi halinde”
geçerli olacağının maddeye eklenmesi önerilebilir.
27
3. BİLİNEN ADRESTE TEBLİGAT YAPILMASI
KONUSUNDA YAPILAN DEĞİŞİKLİK
6099 sayılıKanun’un3.maddesi ile 7201 sayılı TebligatKanunu’nun
10. maddesine ikinci fıkra olarak
“Bilinen en son adresin tebligata elverişli
olmadığının anlaşılması veya tebligat yapılamaması halinde, muhatabın adres
kayıt sisteminde bulunan yerleşim yeri adresi, bilinen en son adresi olarak
26 Bu konuda 2002 yılında yayınlanmış bir çevirinin altına düşünülen dipnotta yapı-
lan açıklamaların bir bölümü elektronik tebligat açısından yön gösterici nitelikte-
dir:
“…Türkiye’de internet yolu ile tebligat yapılabilmesi için öncelikle altyapının hazır-
lanması gerekir. Bu çalışma bir taraftan görevli personelin bilgisayar ve internet kullanımı
konusunda hizmet içi eğitim verilerek diğer taraftan adli birimler internet bağlantısına
sahip bilgisayarlarla donatılarak başlatılmalıdır. Türkiye Cumhuriyeti Adalet Bakanlığı
Türkiye çapında servis sağlayan internet sağlayıcı bir şirketle anlaşma yapmalı ve servis
sağlayıcı tebligat için özel bir bölüm tahsis etmelidir. Bu sitede tebligat bilgileri 5 yıl süre
ile muhafaza edilecek şekilde altyapı oluşturulmalıdır. Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanu-
nunda değişiklik yapılarak dava açan veya cevap dilekçesi veren kişi veya kişilerin normal
adresleri yanında şayet varsa internet adresleri ile kendisine ulaşılabilecek cep telefonu
numaralarını da yazmaları sağlanmalıdır. Bu şekilde internet adresini ve cep telefonu nu-
marasını veren kişilere tebligat, internet yolu ile yapılmalı ve tebligatları olduğuna dair
belirttikleri cep telefonuna mesaj gönderilmelidir. Ayrıca internet yolu ile tebligat için
Tebligat Kanununda da yasal düzenleme yapılmalıdır. Adli birim internet yolu ile teb-
ligatı şu şekilde yapabilir. Tebligat yapacak olan memur şifre ile internet servis sağlayıcı
tarafından sağlanan sitenin tebligat bölümüne girecek, dosyada internet adresi bulunan
kişiye tebligatı ve aynı zamanda tebligatı olduğuna dair internet kanalı ile ilgilinin cep
telefonuna mesaj gönderecektir. Cep telefonundan mesajı alan ilgili, internet adresinden
gönderilen tebligat dosyasını açar açmaz bu komut internet servis sağlayıcı tarafından tes-
pit edilecek ve tebligatı gönderen birime tebligat alında şeklinde bildirilecektir. İnternet ve
cep telefonu bildirildiği, cep telefonuna tebligatı olduğuna dair mesajı aldığı halde, inter-
net yolu ile gönderilen tebligat mesajı ile ilgili dosyaya bakamayan kişi için özel bir yasal
düzenleme getirilmelidir. Şöyle ki; cep telefonu mesajını aldığı halde yedi gün içinde in-
ternetten tebligat dosyasına bakmayan kişi, tebligatı almış sayılır. İnternet ve cep telefonu
olmayan veya bunları aktif olarak kullanmayan veya kullanamayan kişilere klasik yollarla
tebligat yapılmaya devam edilecektir…”
. Bkz. Astrid Staedler,
“Yeni Avrupa Tebligat
Hukuku”
(Çev.: Ahmet Cemal Ruhi), (
AÜEHFD
, 2002, 1-4, s 353-376), s. 375-376.
27 Geylani Koca,
“Tebligatın Esası, Gecikmesi Sorunu ve Elektronik Tebligatın Yaygın-
laştırılmasının Önemi”
(
http://www.hukuki.net ,e. t. : 26.01.2011).