Background Image
Previous Page  302 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 302 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Barış DUMAN

301

Haberin amacı, eylem ya da söylem şeklinde beliren olayın kit-

lelere duyurulmasıdır. Bir olayı diğer olaylardan ayırarak ona haber

niteliğini kazandıran zamanlılık, yakınlık, insanın ilgisini çekme, çok

sayıda kişiyi ilgilendirme, tekrarlanma, çatışma, güncellik gibi haber

değerleri bulunmaktadır

10

.

Girgin’ e göre haber değeri,

“Kitle iletişim araçları yetkililerinin, ey-

lem ya da söylemlerin üretimi, seçimi, biçimlendirilmesi ve yayımlanması sı-

rasında kullandıkları profesyonel kodlardır”

11

.

Birçok olay içerisinden kendi ilgisine göre seçtiği olayları, tekrar

kurgulayan gazeteci izleyiciye, okuyucuya ve dinleyiciye bu olayları

haber olarak sunmaktadır

12

.

b) Habere Ulaşma Hakkı

Kişilerin, haber, kanı, bilgi ve düşüncelere serbestçe ulaşabilmesi

hakkı; kitle iletişim özgürlüğünün bir ülkede gerçekleşebilmesi için ilk

şart ve en önemli ön koşuldur

13

.Haber, düşünce ve bilgilere ulaşma

hakkının bir anlam ifade edebilmesi; haber, düşünce ve bilgi kaynak-

larının çeşitliliğine ve onlara ulaşma kanallarının açık olmasına bağ-

lıdır

14

. Bu noktada basının en önemli haber kaynağını esas itibariyle

devlet kurumları, bu kapsamda da özel olarak yargı merciileri oluş-

turmaktadırlar.

Kitle iletişim araçlarının çeşitliliği, vatandaşların habere farklı

kaynaklardan ulaşabilmesi, demokrasi için önemli bir unsur olan ba-

ğımsız kamuoyunun oluşmasına zemin hazırlayacaktır

15

.

c) Habere Yorum Hakkı

Aslında bu hak, ifade özgürlüğü ve düşünceyi yayma özgürlüğü-

nün bir parçasıdır. Bu hakkın kullanılması özellikle kamusal faaliyet-

lerin işleyişinin sağlıklı yürütülmesinde önemli yer tutar.

10

Doğan, s. 72.

11

Girgin, Atilla: Yazılı Basında Haber ve Habercilik Etiki, İstanbul 2000,s.79.

12

Doğan, s.77.

13

Gedik, s.25.

14

Salihpaşaoğlu, s.16.

15

Gedik, s.26.