Background Image
Previous Page  378 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 378 / 537 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2012 (101)

Hasan DURSUN

377

sine burada değinilecektir. Birincisi, çağcıl ülkelerin birçoğunda Adalet

Bakanlığının, hukuk devleti ilkesinin ülkede tam olarak gerçekleştiril-

mesinden birinci derecede sorumlu bir organı olarak, insan haklarının

korunması yönünde çaba göstermesi gereğidir. Diğer gerekçe ise şudur:

Anayasa’nın 112 nci maddesi gereği başbakanın görevi; bakanlıklar

arasında işbirliğini sağlamak ve hükümetin genel siyasetinin yürütül-

mesini sağlamaktır. Buna rağmen günümüzde Başbakanlık bünyesinde

birçok ana hizmet birimi kurulmuş ve çeşitli kuruluşların Başbakanlığa

bağlı ve ilgili kuruluş olarak ilişkilendirilmesi yoluna gidilmiş, kısacası

Başbakanlık bir hizmet bakanlığına çevrilmiştir. Başbakanlığın hizmet

bakanlığına dönüşmesi yüzünden başbakanlar anayasal görevlerini

etkin bir şekilde yerine getirememektedirler. Bu açıdan İnsan Hakları

Başkanlığının, Başbakanlıktan çıkartılması yerinde olacaktır.

İnsan Hakları Genel Müdürlüğü; insanların temel haklarını koru-

mak, insan hakları ihlallerini soruşturmak ve gerekli önlemleri almak,

insan hakları alanında danışmanlık hizmeti vermek, insan haklarına

saygı konusunda kişileri aydınlatıcı çalışmalara destek vermek ve da-

vanın taraflarından yoksul olanlara verilen hukuki yardımları yönet-

mek gibi görevlerle donatılmalıdır.

29

12- İçişleri Bakanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğü’nün göç ve

göçmenler konusundaki yetkileri kaldırılarak; Adalet Bakanlığı bün-

yesinde kurulması gereken Göç ve Göçmen Genel Müdürlüğüne

devredilmesi yerinde olacaktır. Göç Genel Müdürlüğü; yabancılar ile

Türkiye’ye giriş ve çıkış yapan kimselerin giriş ve geçiş iznini vermek,

Türkiye’de ikamet eden yabancıların oturum durumlarını incelemek,

sınır dışı etme, mülteci statüsünün tanınması ve yabancıların kayıt edil-

mesi gibi göç ve göçmen sorunlarıyla uğraşmakla görevli olmalıdır.

30

13- 3.7.2005 tarih ve 5402 sayılı Denetimli Serbestlik ve Yardım

Merkezleri ile Koruma Kurulları Kanunu ile adalet komisyonunun

bulunduğu yerlerde oluşturulan denetimli serbestlik ve yardım mer-

kezi şube müdürlükleri ile koruma kurullarının kaldırılarak Adli İşler

Bakanlığının taşra örgütü olarak bölgesel ve yerel nitelikte erteleme

ve koşullu salıverilme örgütleri kurulmalıdır. Japonya’da olduğu gibi

bölgesel ve yerel örgütlerde çalışacak görevliler için nitelik, eğitim

29

Organization of The Government of Japan, s. 52.

30

Organization of The Government of Japan, s. 52-53.