

TBB Dergisi 2012 (101)
Hasan DURSUN
377
sine burada değinilecektir. Birincisi, çağcıl ülkelerin birçoğunda Adalet
Bakanlığının, hukuk devleti ilkesinin ülkede tam olarak gerçekleştiril-
mesinden birinci derecede sorumlu bir organı olarak, insan haklarının
korunması yönünde çaba göstermesi gereğidir. Diğer gerekçe ise şudur:
Anayasa’nın 112 nci maddesi gereği başbakanın görevi; bakanlıklar
arasında işbirliğini sağlamak ve hükümetin genel siyasetinin yürütül-
mesini sağlamaktır. Buna rağmen günümüzde Başbakanlık bünyesinde
birçok ana hizmet birimi kurulmuş ve çeşitli kuruluşların Başbakanlığa
bağlı ve ilgili kuruluş olarak ilişkilendirilmesi yoluna gidilmiş, kısacası
Başbakanlık bir hizmet bakanlığına çevrilmiştir. Başbakanlığın hizmet
bakanlığına dönüşmesi yüzünden başbakanlar anayasal görevlerini
etkin bir şekilde yerine getirememektedirler. Bu açıdan İnsan Hakları
Başkanlığının, Başbakanlıktan çıkartılması yerinde olacaktır.
İnsan Hakları Genel Müdürlüğü; insanların temel haklarını koru-
mak, insan hakları ihlallerini soruşturmak ve gerekli önlemleri almak,
insan hakları alanında danışmanlık hizmeti vermek, insan haklarına
saygı konusunda kişileri aydınlatıcı çalışmalara destek vermek ve da-
vanın taraflarından yoksul olanlara verilen hukuki yardımları yönet-
mek gibi görevlerle donatılmalıdır.
29
12- İçişleri Bakanlığı ile Emniyet Genel Müdürlüğü’nün göç ve
göçmenler konusundaki yetkileri kaldırılarak; Adalet Bakanlığı bün-
yesinde kurulması gereken Göç ve Göçmen Genel Müdürlüğüne
devredilmesi yerinde olacaktır. Göç Genel Müdürlüğü; yabancılar ile
Türkiye’ye giriş ve çıkış yapan kimselerin giriş ve geçiş iznini vermek,
Türkiye’de ikamet eden yabancıların oturum durumlarını incelemek,
sınır dışı etme, mülteci statüsünün tanınması ve yabancıların kayıt edil-
mesi gibi göç ve göçmen sorunlarıyla uğraşmakla görevli olmalıdır.
30
13- 3.7.2005 tarih ve 5402 sayılı Denetimli Serbestlik ve Yardım
Merkezleri ile Koruma Kurulları Kanunu ile adalet komisyonunun
bulunduğu yerlerde oluşturulan denetimli serbestlik ve yardım mer-
kezi şube müdürlükleri ile koruma kurullarının kaldırılarak Adli İşler
Bakanlığının taşra örgütü olarak bölgesel ve yerel nitelikte erteleme
ve koşullu salıverilme örgütleri kurulmalıdır. Japonya’da olduğu gibi
bölgesel ve yerel örgütlerde çalışacak görevliler için nitelik, eğitim
29
Organization of The Government of Japan, s. 52.
30
Organization of The Government of Japan, s. 52-53.