

Adalet ve İçişleri Bakanlıklarının Kurumsal Etkinliğe Kavuşturulabilmesi için Öneriler
402
teşvik etmek, yayın faaliyetlerinde bulunmak, yatırım ve dönüşüm
projelerinin hazırlanması, izlenmesi ve performanslarının değer-
lendirilmesi konularında danışmanlık ve yardım hizmeti sunmak,
bilgi ve deneyimlerin paylaşılacağı platformlar oluşturmak, ulusal
ve uluslararası kurum ve kuruluşlarla bilimsel toplantı, bilgi şöleni,
konferans ve benzeri etkinlikler düzenlemek, Enstitünün diğer ülke-
lerdeki benzer kurumlar ve kamu yönetimi alanındaki uluslararası
kuruluşlarla ilişkilerini geliştirmesine ve mevcut olan ilişkilerin sür-
dürülmesine yardımcı olmak, TODAİE Teşkilat Kanunu’nda Ensti-
tünün amaçları arasında sayılan kamu yönetimi konusunda bölge-
sel
“koordinasyon”
(eşgüdüm) merkezi görevlerini yerine getirmekle
yükümlüdür.
b) Türkiye ve Orta Doğu Amme İdaresi Enstitüsü Genel
Müdürlüğü’nün Kurumsal Etkinliğe Kavuşması Yönünde
Öneriler
1- Türkiye ve Orta-Doğu Amme İdaresi Enstitüsü’nün isminin
Orta ve Yüksek Kademe Yöneticilik Eğitim ve Araştırma Enstitüsü
şeklinde değiştirilmesi ve söz konusu enstitüye sadece yönetici yetiş-
tirme görevinin verilerek, bu görev doğrultusunda kurumsal bir ya-
pıya kavuşturulması yerinde olacaktır. Bu önerinin gerekçesi aşağıda
anlatılmaktadır.
Anayasanın 128 nci maddesinin son fıkrasında; üst kademe yö-
neticilerinin yetiştirilme usul ve esaslarının, kanunla özel olarak dü-
zenleneceği ifade edilmektedir. Buna rağmen üst kademe yöneticile-
rin yetiştirilme usul ve esaslarını gösteren bir kanun bu zamana kadar
çıkartılamamış, kamu görevlisinin üst kademe yöneticiliğine atanma-
sında yaygın bir şekilde akraba, eş dost ve parti yandaşlarını kayırma
olgusuyla karşılaşılmıştır.
Yüksek kademe yöneticilerinin yetiştirilmesi konusunda kanım-
ca Fransa’nın örnek alınması uygun olacaktır. Fransa’da, 1945 yılında
kurulmuş bulunan Ulusal Yönetim Okulu (ENA) yüksek kademe yö-
neticisi olabilmek için bitirilmesi zorunlu bir okuldur. Eğitim süresi
2,5 yıl olan Ulusal Yönetim Okulu programına zor bir yarışma sınavı
sonucunda iki türü öğrenci alınmaktadır. Bunlar, a) Yüksek öğrenim