Background Image
Previous Page  408 / 537 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 408 / 537 Next Page
Page Background

HUKUK EĞİTİMİNDE FARKLI BİR YAKLAŞIM:

BİR BANKA HUKUKU DERSİNİN ARDINDAN

LAW EDUCATION WITH A DIFFERENT APPROACH:

AFTER A BANKING LAW LESSON

Ozan CAN*

Özet:

Başta ülkemiz olmak üzere, dünyanın gereksinim duyduğu hu-

kukçu tipi değişmiştir. Artık diyalektik düşünce ile olaylara bakan, araştırma

yeteneği gelişmiş, bilimsel metodu her durumda uygulayan hukukçulara

ihtiyaç vardır. Çünkü her alanda olduğu gibi hukukta da bilgi gitgide derin-

leşmektedir. Bu derin bilgi deryasında boğulmamak için hukukçunun bu il-

keleri içeren iyi bir eğitim alması gerekmektedir. Geleneksel model olarak

adlandırabileceğimiz, bir kitaba bağlı kalan öğretim üyesinin ders anlattığı

sistemin bu ilkeleri ne kadar barındırdığı şüphelidir. Bu nedenle, hukuk fa-

kültelerinde geleneksel model ile eğitim öğretim yanında farklı yaklaşımla-

rın uygulanması kaçınılmazdır. Öğretim üyesinin yönlendirici bir rol oyna-

dığı, öğrenci odaklı, araştırmayı teşvik eden, ortak çalışmanın sergilendiği,

öğrencilerin okuma, yazma ve sunma tekniğinin geliştirilmesini hedefleyen

bir eğitimin geleneksel modele göre daha yararlı sonuçlar doğurabileceği

düşünülmektedir.

Anahtar Sözcükler:

Hukuk Fakülteleri, hukuk eğitimi, hukuk öğrencisi,

banka hukuku, eğitim modelleri, ödev uygulaması, arasınav, yılsonu sınavı.

Abstract:

The type of legal counsellor needed in many countries in the

world, particularly in our country has already changed. The legal counsel-

lors who make assessments in dialectical manner with ability to research

and apply scientific methods in any case, are now needed. It is because,

as in the case of other fields of specialization, knowledge gets deeper and

deeper in view of legal counsellors. In order not to be drowned in the sea

of knowledge, the legal counsellors should be well trained. The traditional

method, in other words, the system in which the academicians present the-

ir lecture based on the books, is still a matter of doubt in view of the prin-

ciples concerned. Therefore, it is inevitable to apply dissimilar approaches

in education at the Faculty of Laws, in addition to the traditional models. It

is considered that the educational system in which the academicians play

guiding role, promoting student-focused researches through team (gro-

up) studies, thus developing reading, writing and presentation skills of the

students may lead to much affirmative results when compared with the

traditional model.

Keywords:

Faculty of Law, legal education, student of Law, banking

Law, education models, homework, exams of the courses.

1

*

Yrd. Doç. Dr., Kırıkkale Üniversitesi Hukuk Fakültesi Ticaret Hukuku Anabilim

Dalı Öğretim Üyesi.