Background Image
Previous Page  343 / 465 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 343 / 465 Next Page
Page Background

Üçüncü Yargı Paketinde İdari Yargıda Yargılamanın Hızlandırılmasına İlişkin Getirilen

342

Daha önce de belirttiğimiz gibi, 2577 sayılı Kanunun 45. madde-

sinde yapılan değişiklikle beraber bir çok uyuşmazlık hakkında ilk

derece mahkemesince verilen kararlara karşı açılan davalarda mah-

kemece verilen kararların itiraz yolu ile bölge idare mahkemeleri ta-

rafından incelenmesi öngörülmüştür. Oysa değişiklikten önce temyiz

yeri olarak Danıştay bu kararları inceliyordu. Bu değişikliğin nedeni,

Danıştay’ın iş yükünü azaltmak ve Bölge İdare Mahkemelerini daha

etkin hale getirmektir.

Türkiye genelinde idari yargı sistemimizde 25 Bölge İdare Mah-

kemesi bulunmakta ve bu mahkemelerin itiraz üzerine verdikleri ka-

rarlar kesin nitelikte kararlar olmaktadır. Bölge idare mahkemesinde,

1 başkan ve 2 üyeden oluşan heyetler bu kararları almaktadır. Yurdun

dört bir yanındaki bölge idare mahkemelerinin aynı konuyla ilgili ola-

rak aynı kararı vermesi, bir başka deyişle, içtihat birliğinin sağlanması

nasıl gerçekleşecektir. Bu büyük bir sorun olarak karşımıza çıkmakta-

dır. Aksi halde birbirine aykırı kesin Bölge İdare Mahkemeleri karar-

ları vatandaşın yargı sistemine olan güvenini sarsacağı saklanamaz bir

gerçektir.

Sorunun çözümü için öncelikle 25 adet olan Bölge İdare Mahkeme-

si sayısı en fazla kademeli olarak azaltılmalı; iş yoğunluğuna, coğrafi

duruma ve iş sayısına bakılarak 10 -12 arasında bir sayıya düşürülme-

lidir. Hali hazırdaki bölge idare mahkemelerine ve bu mahkemelerin

yargı çevrelerine baktığımızda;

Bölge İdare Mahkemesi – Yargı Çevresine Dahil Olan İller

Adana

- Hatay – Mersin – Osmaniye

Ankara

- yok

Antalya

- Burdur – Isparta

Aydın

- Muğla

Bursa

- Balıkesir – Yalova

Denizli

- Afyonkarahisar

Diyarbakır

- Mardin – Siirt – Şırnak- Batman

Edirne

- Kırklareli- Tekirdağ – Çanakkale