Background Image
Previous Page  104 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 104 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (104)

Tahir ERDEM

103

bına yapılan Devlet katkılarının hak kazanılan kısımlarına isabet eden irat

tutarı dahil.),

b) On yıl süreyle katkı payı ödemiş olmakla birlikte bireysel emeklilik sis-

teminden emeklilik hakkı kazanmadan ayrılanların bireysel emeklilik hesabın-

daki irat tutarı (4632 sayılı Kanun kapsamında bireysel emeklilik hesabına

yapılan Devlet katkılarının hak kazanılan kısımlarına isabet eden irat tutarı

dahil.),

c) Emeklilik hakkı kazananlar ile bu sistemden vefat, malûliyet veya tas-

fiye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanların bireysel emeklilik hesabındaki irat

tutarı (4632 sayılı Kanun kapsamında bireysel emeklilik hesabına yapılan

Devlet katkılarının hak kazanılan kısımlarına isabet eden irat tutarı dahil.).

(15) ve (16) numaralı bentler ve 22 nci maddenin birinci fıkrasında yer

alan irat tutarı; her türlü gider ve kesintiler düşülmeden önceki toplam biri-

kim tutarından, toplam prim veya aidat tutarının düşülmesi suretiyle hesap-

lanır.”

Bu hükümlerle birlikte sistemdeki birikimlerin katılımcılara ya da

haksahiplerine geri ödenmesi aşamasında vergilendirme gelir vergi-

si mantığına uygun olarak sadece gelir (irat-getiri) üzerinden yapıla-

cak, sermayenin (anaparanın) vergilendirilmesi üzerindeki tartışmalar

sona erecektir. Bu noktada önemli bir ayrıntı, devlet katkısından sağla-

nan iratların da hak kazanılması ölçüsünde menkul sermaye iradı ola-

rak tanımlanmış olmasıdır. İvazsız intikal niteliğindeki hak kazanılan

Devlet katkısının kendisi 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu

kapsamına girmekle birlikte bu intikale yönelik istisna hükmü nede-

niyle vergilendirme gündeme gelmeyecektir. Ancak, Devlet katkısının

hak kazanılan getirileri ise menkul sermaye iradı olarak katılımcı ya

da haksahibine ödenme aşamasında tevkifat suretiyle vergiye tabi tu-

tulacaktır.

2.2.3.2. İstisna Uygulaması

Yeni sistem kapsamında GVK’nın bireysel emeklilik sisteminde

ayrılma aşamasına yönelik 22’nci maddesindeki istisna hükmünde de

değişiklik öngörülmektedir. Devlet katkısı modeliyle birlikte sistem-

den ayrılmalar esnasında yapılacak vergilendirmenin daha basit ve

anlaşılabilir olmasını teminen sistemden emeklilik, vefat ve maluliyet