

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi
104
gibi zorunlu nedenlerle ayrılmalar esnasında uygulancak vergi ora-
nının GVK’nın 94’üncü maddesi kapsamında Bakanlar Kurulu tara-
fından belirlenmesi öngörülmüş olup, bireysel emeklilik sisteminden
ayrılma aşamasına ilişkin istisna hükmünün kaldırılması gündeme
gelmiştir.
Bu bağlamda, getirilen yeni hüküm uyarınca, bireysel emeklilik
sisteminden ayrılan katılımcılar hariç olmak üzere, Türkiye’de kain
ve merkezi Türkiye’de bulunan emeklilik veya sigorta şirketlerinden
on yıl süreyle prim ödeyerek ayrılanlar ile vefat, malûliyet veya tasfi-
ye gibi zorunlu nedenlerle ayrılanlara ödenen irat tutarının % 10’u ve
tek primli yıllık gelir sigortalarından yapılan ödemelerin tamamı gelir
vergisinden müstesnadır. İstisna edilen tutar üzerinden GVK’nın 94
üncü maddenin birinci fıkrasının (15) numaralı bendine göre tevkifat
yapılmaz.
2.2.3.3. Tevkifat Uygulaması
Öngörülen yeni düzenleme kapsamında GVK’nın 94’üncü mad-
desinin birinci fıkrasının (15) numaralı bendinin (c) alt bendi yürürlük-
ten kaldırılırken, aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
“16. a) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (16) numaralı bendinin (a) alt
bendinde yer alan menkul sermaye iratlarından,
b) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (16) numaralı bendinin (b) alt ben-
dinde yer alan menkul sermaye iratlarından,
c) 75 inci maddenin ikinci fıkrasının (16) numaralı bendinin (c) alt ben-
dinde yer alan menkul sermaye iratlarından,”
Yapılması öngörülen değişiklik esasen GVK’nın 75’inci maddesin-
deki menkul sermaye iradı tanımlamasındaki değişikliğe paralel bir
uyum düzenlemesidir.
2.3. MEVCUT BİREYSEL EMEKLİLİK SİSTEMİ İSTATİSTİKLERİ
Bireysel emeklilik sisteminin güvenli ve etkin bir şekilde işletilme-
sini sağlamak, katılımcıların hak ve menfaatlerini korumak amacıyla
hem denetleyici kamu otoritelerinin (Hazine Müsteşarlığı ve SPK) ka-
rar almasına yardımcı olacak verileri, hem de kamuoyuna sağlıklı bilgi
aktarımı için gerekli verileri sağlamak üzere Emeklilik Gözetim Mer-