Background Image
Previous Page  101 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 101 / 441 Next Page
Page Background

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi

100

%25’ine karşılık gelen tutar, Devlet katkısı olarak hesaplanır ve Müs-

teşarlık bütçesine konulan ödenekten ilgili hesaba ödenir. Şu kadar ki,

bir katılımcı için bir takvim yılında ödenen ve Devlet katkısı tutarının

hesaplanmasına esas teşkil eden katkı paylarının toplamı hesaplama-

ya ilişkin dönemin sona erdiği tarihte geçerli brüt asgari ücretin he-

saplama dönemine isabet eden toplam tutarını aşamaz. Devlet katkısı,

katkı payı ödemelerinden ayrı olarak takip edilir ve Müsteşarlıkça be-

lirlenen yatırım araçlarında yatırıma yönlendirilir.

Katılımcılardan;

a) En az 3 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve getirilerinin %15’ine,

b) En az 6 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve getirilerinin %35’ine,

c) En az 10 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve getirilerinin%60’ına,

hak kazanır.

Bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu

sistemden vefat veya maluliyet nedeniyle ayrılanlar Devlet katkısı ve

getirilerinin tamamına hak kazanır. Devlet katkısı ve getirilerinden

hak kazanılan tutarlar sistemden ayrılma veya emeklilik durumunda

katılımcıya ödenir. Hak kazanılmayan tutarlar genel bütçeye gelir kay-

dedilir.

Bu düzenlemeye ilişkin gerekçede belirtildiği üzere, bireysel

emeklilik sisteminin başladığı dönemde, katılımcıların sisteme katılı-

mını teşvik etmek amacıyla, ödenen katkı paylarının vergi matrahın-

dan indirilebildiği, yatırım aşamasında vergilendirme yapılmadığı ve

sistemden ayrılma esnasında ödenen toplam birikim tutarının stopa-

ja tabi tutulduğu vergisel düzenlemeler yapılmıştır. Bununla birlikte,

katkı payı ödemesi aşamasında sağlanan teşviklerin kullanım oranının

ve kamu tarafından sağlanan teşvikin değerinin katılımcılar tarafından

farkındalığının düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu kapsamda, öngörü-

len değişiklikle önceki teşvik sistemi yerine son yıllarda uygulaması

ağırlık kazanan katılımcıların katkı paylarına karşılık belli oranlarda

Devlet katkısı sağlamayı öngören bir düzenlemeye geçilmesi amaçlan-

maktadır.

Devlet katkısı modelinin geçerlilik kazanmasıyla birlikte, 2012 yılı

örnek alındığında, 2012 yıllık brüt asgari ücret toplamı dikkate alına-