

Bireysel Emeklilik Sistemine Yönelik Değişikliklerin Eleştirisi
100
%25’ine karşılık gelen tutar, Devlet katkısı olarak hesaplanır ve Müs-
teşarlık bütçesine konulan ödenekten ilgili hesaba ödenir. Şu kadar ki,
bir katılımcı için bir takvim yılında ödenen ve Devlet katkısı tutarının
hesaplanmasına esas teşkil eden katkı paylarının toplamı hesaplama-
ya ilişkin dönemin sona erdiği tarihte geçerli brüt asgari ücretin he-
saplama dönemine isabet eden toplam tutarını aşamaz. Devlet katkısı,
katkı payı ödemelerinden ayrı olarak takip edilir ve Müsteşarlıkça be-
lirlenen yatırım araçlarında yatırıma yönlendirilir.
Katılımcılardan;
a) En az 3 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve getirilerinin %15’ine,
b) En az 6 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve getirilerinin %35’ine,
c) En az 10 yıl sistemde kalanlar Devlet katkısı ve getirilerinin%60’ına,
hak kazanır.
Bireysel emeklilik sisteminden emeklilik hakkı kazananlar ile bu
sistemden vefat veya maluliyet nedeniyle ayrılanlar Devlet katkısı ve
getirilerinin tamamına hak kazanır. Devlet katkısı ve getirilerinden
hak kazanılan tutarlar sistemden ayrılma veya emeklilik durumunda
katılımcıya ödenir. Hak kazanılmayan tutarlar genel bütçeye gelir kay-
dedilir.
Bu düzenlemeye ilişkin gerekçede belirtildiği üzere, bireysel
emeklilik sisteminin başladığı dönemde, katılımcıların sisteme katılı-
mını teşvik etmek amacıyla, ödenen katkı paylarının vergi matrahın-
dan indirilebildiği, yatırım aşamasında vergilendirme yapılmadığı ve
sistemden ayrılma esnasında ödenen toplam birikim tutarının stopa-
ja tabi tutulduğu vergisel düzenlemeler yapılmıştır. Bununla birlikte,
katkı payı ödemesi aşamasında sağlanan teşviklerin kullanım oranının
ve kamu tarafından sağlanan teşvikin değerinin katılımcılar tarafından
farkındalığının düşük olduğu tespit edilmiştir. Bu kapsamda, öngörü-
len değişiklikle önceki teşvik sistemi yerine son yıllarda uygulaması
ağırlık kazanan katılımcıların katkı paylarına karşılık belli oranlarda
Devlet katkısı sağlamayı öngören bir düzenlemeye geçilmesi amaçlan-
maktadır.
Devlet katkısı modelinin geçerlilik kazanmasıyla birlikte, 2012 yılı
örnek alındığında, 2012 yıllık brüt asgari ücret toplamı dikkate alına-