

TBB Dergisi 2013 (104)
Tahir ERDEM
101
rak bir katılımcının 2012 yılında (sistemin yürürlük kazanmasından
itibaren) sisteme yapacağı 10.962 TL ve üzerindeki katkı payı öde-
melerine istinaden bekleme süresi koşulunu da sağlaması durumun-
da [(6*886,5)+(6*940,5)]*0,25 = (10.962*0,25) = 2.740,5 TL ilave Devlet
katkısı sağlayacaktır. Bekleme süresine paralel olarak bu katkının bir
kısmına ya da tamamına getirileriyle birlikte hak kazanabilecektir.
Sistemin yürürlük kazanmasından itibaren 2012 yılında 10.962 TL’nin
altında kalan katkı payı ödemeleri için yapılan ödemenin %25’i ora-
nında Devlet katkısı sağlacaktır.
Bu yeni modelde, Devlet katkısının, sistemde uzun süre kalmayı
özendirecek şekilde kademeli olarak geri çekilmesine imkan sağlan-
maktadır. Devlet katkı payına sistemde kalma süresinin uzunluğuna
göre daha yüksek oranda hak kazanılması öngörülerek sistemde kalma
süresinin artırılması hedeflenmektedir. Bu çerçevede, devlet katkısının
sistemde kalınan ilk 3 yılın sonunda yüzde 15’lik, altıncı yılın sonunda
yüzde 35’lik, 10’uncu yılda ise yüzde 60’lık kısmına hak kazanılması
tasarlanmıştır. Bu yapı içinde ancak emeklilikte ya da sistemden vefat
veya maluliyet nedeniyle ayrılma aşasında devlet katkı payının tama-
mına erişilmesine imkan tanınmıştır.
Bu noktada, önemli bir ayrıntı olarak, kişiler kendi katkılarının ne
tür fonlarda değerlendirileceğine karar verme özgürlüğüne sahip ol-
makla birlikte kendileri adına yapılan devlet katkısı ise kişilerin katkı
payı ödemelerinden ayrı olarak takip edilir ve Devlet tarfından belirle-
nen yatırım araçlarında yatırıma yönlendirilir.
2.2.1.3. Devlet Katkısının Veraset ve İntikal Vergisinden İstisna
Edilmesi
Yeni sisteme ilişkin düzenleme kapsamında 7338 sayılı Veraset ve
İntikal Vergisi Kanununun
“istisnaları”
düzenleyen 4’üncü maddesi-
nin birinci fıkrasına (o) bendi eklenerek 4632 sayılı Bireysel Emeklilik
Tasarruf ve Yatırım Sistemi Kanunu kapsamında bireysel emeklilik
hesabına yapılan Devlet katkılarının hak kazanılan kısımlarının ver-
giden istisna edilmesi öngörülmektedir. Nitekim, Devlet tarafından
koşullu ancak karşılıksız (ivazsız) şekilde yapılan ve intikal vergisinin
konusunu oluşturan bu değer aktarımı öngörülen istisna hükmüyle
vergi dışında tutulmaktadır. Böylece, katılımcıların bireysel emeklilik