

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar
330
22 Aralık 2003’te imzalanan bir işbirliği memorandumu kapsa-
mında EUROCONTROL, Tek Avrupa Sahası’nı hayata geçirmek üze-
re görevlendirilmiştir.
117
Bu kapsamda oluşturulacak bir Avrupa Uçuş
Bilgi Bölgesi AB üyeleri için ICAO’dan tek bir uçuş bilgi bölgesi kur-
ması ve tanınması istenecektir. Bu durumun AB üyelik sürecinde olan
Türkiye için sorunların çözümünde olumlu bir rol alması ihtimaline
karşılık AB’nin halihazırda üyesi olan Yunanistan’ı kollayıcı bir tutum
takınması da olasıdır. Ancak AB üyelik sürecinde Türkiye’nin karşılaş-
tığı zorluklar düşünüldüğünde sürecin Türkiye lehine işleme ihtima-
li yüksek görünmemektedir. Avrupa hava sahasının tek merkezden
kontrolünün hedeflendiği ikinci aşamada, sivil havacılık amaçlarıyla,
Ege ve Doğu Akdeniz uluslararası hava sahasında hava trafik kontrol
hizmetlerinin üçüncü bir devlet tarafından sağlanması sorunların çö-
zümüne katkı sağlayabilir.
118
Neticede Türkiye ve Yunanistan arasındaki uyuşmazlık konuları
devletlerin doğrudan egemenlik alanı içinde olduğundan nitelikleri
açısından hukuki, siyasi ve teknik görüşmelerle ele alınarak çözül-
melidir. Bu nedenle, AB Hukuku’nun iki devlet arasındaki sorunların
çözümünde uygulanabilirliği sözkonusu değildir.
119
Sadece tarafların
kabul etmiş oldukları uluslararası antlaşmalar ve örfi hukuku kuralları
çözümü sağlayabilir. AB’nin devletler arasındaki sorunları doğrudan
ele alıp bağlayıcı kararlar alma yetkisi bulunmadığından Türkiye açı-
sından, Ege sorunlarını da üyelik sürecinin bir parçası haline getirme-
mesi gerekmektedir.
SONUÇ
En başta da ifade edildiği gibi Türkiye ve Yunanistan arasındaki
uluslararası hava hukukuna ilişkin sorunlar, Ege Denizi alanına iliş-
117
BULUT, s.87; Günümüzde Avrupa Komisyonu ve GKRY ile birlikte 38 devlet
EUROCONTROL’e üyedir. Üyeleri arasında Türkiye ve Yunanistan’ın da bulun-
duğu EUROCONTROL’ün görevi Avrupa’da güvenli, düzenli ve ekonomik trafik
akışı sağlamak amacıyla, sivil ve asker kullanıcılar için tek hava trafik yönetim
sistemi oluşturmayı hedefleyerek, Avrupa seyrüsefer hizmetlerini uyumlu hale
getirmek ve bütünleştirmektir. Bkz. BULUT, ss.75–76. Ayrıca bu konuda bir başka
çalışma için bkz. KILINÇ, Salih, U., Avrupa Birliği-EUROCONTROL Sivil Hava-
cılık Düzenlemeleri ve Türkiye, XII Levha Yayınları, İstanbul, 2011.
118
BULUT, s.114.
119
KILINÇ, ss.206-207.