

TBB Dergisi 2013 (109)
Ülkü HALATÇI ULUSOY
325
lamadan vazgeçilmiştir.
92
Yunanistan ise, Atina FIR’ı içindeki bütün
uçuşlar için uçuş planı istemeye devam etmektedir.
93
Anlaşılmaktadır
ki Yunanistan, askeri uçuşlardan uçuş planını hava trafik hizmet so-
rumluluğunu bir tür hava savunma aracı olarak kullanmak istediği
için istemektedir. Bu nedenle deEge hava sahasının yaklaşık yarısını
oluşturan uluslararası hava sahasında özellikle Türk askeri uçakları-
na karşı uluslararası hukuka aykırı faaliyetler icra etmekte ve devamlı
gerginlik yaratmaktadır.
Chicago Sözleşmesi’nin 9. maddesine göre, devletlere askeri ihti-
yaçlar ve kamu güvenliği konularında uçuşa yasak bölgeler tesis etme
olanağı tanınmıştır. Yine olağanüstü durumlarda ülkenin tamamı ya
da bir kısmında uçuşların geçici olarak sınırlanması hatta yasaklan-
ması mümkündür. Ancak Sözleşme kapsamında devletlerin tatbikat
yapacakları zaman ilgili bölgenin FIR sorumluluğunu yürüten dev-
letten tatbikat yapacağı bölgenin yerinin ve zamanın duyurulmasını
amaçlayan NOTAM (Notice to All Airmen) yayınlamasını istemesi
gerekir. Bu isteği alan devletin bu NOTAM’ı yayınlama sorumlulu-
ğu bulunmaktadır.
94
Atina FIR’ının Yunanistan’a verilmesi ile birlikte
Yunanistan’ın sorumluluğu, bütün Ege Denizi’ndeki hava sahasını
kapsayacak şekilde artmış olduğundan Yunanistan yönüne uçan uçak-
ların Türkiye’den ayrıldıktan sonra Atina Kontrol Merkezi’ne uçuş ra-
poru vermesi, Yunanistan’ın da bunu aynı şekilde duyurması gerek-
mektedir. Ancak Yunanistan, Ege uluslararası hava sahasında tatbikat
yapılacak sahaların NOTAM’lanması ile ilgili metinler üzerinde deği-
şiklik yapmakta, bazen geç yayınlamakta ve hatta bazı durumlarda hiç
yayınlamamaktadır.
95
Bütün bu uygulamalar hakkın kötüye kullanımı
olarak karşımıza çıkmaktadır.
96
Görüldüğü üzere, Ege’deki hava sahasına ilişkin hukuki uyuşmaz-
lıkların hem teknik hem de siyasi yönleri bulunmaktadır. Bu sorunlar
92
YÜZBAŞIOĞLU, s.106.
93
AIP Greece, VOl:1, 5 Eylül 2002/7, RAC 1-1-1, para.2.1.4.1
94
ARI, Tayyar, “
Ege Sorunu ve Türk-Yunan İlişkileri: Son Gelişmeler Işığında Kara Suları
ve Hava Sahası Sorunları
”,
dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/42/468/5378.pdf
.
, s.60.
95
BULUT, Gökay, EUROCONTROL (AVRUPA HAVA SEYRÜSEFER TEŞKİLATI)
Bünyesinde Geliştirilen Tek Avrupa Sahası ve Benzeri Düzenlemelerin Ege Hava
Sahası Sorunlarına Etkileri, AÜSBE Doktora Tezi, Ankara, 2011, s.51
96
PAZARCI, Hüseyin,
“Doğu Ege Adalarının Askerden Arındırılmış Statüsü
”, AÜSBF
yayınları, S.550, 1986, s.5.