Background Image
Previous Page  326 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 326 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

325

lamadan vazgeçilmiştir.

92

Yunanistan ise, Atina FIR’ı içindeki bütün

uçuşlar için uçuş planı istemeye devam etmektedir.

93

Anlaşılmaktadır

ki Yunanistan, askeri uçuşlardan uçuş planını hava trafik hizmet so-

rumluluğunu bir tür hava savunma aracı olarak kullanmak istediği

için istemektedir. Bu nedenle deEge hava sahasının yaklaşık yarısını

oluşturan uluslararası hava sahasında özellikle Türk askeri uçakları-

na karşı uluslararası hukuka aykırı faaliyetler icra etmekte ve devamlı

gerginlik yaratmaktadır.

Chicago Sözleşmesi’nin 9. maddesine göre, devletlere askeri ihti-

yaçlar ve kamu güvenliği konularında uçuşa yasak bölgeler tesis etme

olanağı tanınmıştır. Yine olağanüstü durumlarda ülkenin tamamı ya

da bir kısmında uçuşların geçici olarak sınırlanması hatta yasaklan-

ması mümkündür. Ancak Sözleşme kapsamında devletlerin tatbikat

yapacakları zaman ilgili bölgenin FIR sorumluluğunu yürüten dev-

letten tatbikat yapacağı bölgenin yerinin ve zamanın duyurulmasını

amaçlayan NOTAM (Notice to All Airmen) yayınlamasını istemesi

gerekir. Bu isteği alan devletin bu NOTAM’ı yayınlama sorumlulu-

ğu bulunmaktadır.

94

Atina FIR’ının Yunanistan’a verilmesi ile birlikte

Yunanistan’ın sorumluluğu, bütün Ege Denizi’ndeki hava sahasını

kapsayacak şekilde artmış olduğundan Yunanistan yönüne uçan uçak-

ların Türkiye’den ayrıldıktan sonra Atina Kontrol Merkezi’ne uçuş ra-

poru vermesi, Yunanistan’ın da bunu aynı şekilde duyurması gerek-

mektedir. Ancak Yunanistan, Ege uluslararası hava sahasında tatbikat

yapılacak sahaların NOTAM’lanması ile ilgili metinler üzerinde deği-

şiklik yapmakta, bazen geç yayınlamakta ve hatta bazı durumlarda hiç

yayınlamamaktadır.

95

Bütün bu uygulamalar hakkın kötüye kullanımı

olarak karşımıza çıkmaktadır.

96

Görüldüğü üzere, Ege’deki hava sahasına ilişkin hukuki uyuşmaz-

lıkların hem teknik hem de siyasi yönleri bulunmaktadır. Bu sorunlar

92

YÜZBAŞIOĞLU, s.106.

93

AIP Greece, VOl:1, 5 Eylül 2002/7, RAC 1-1-1, para.2.1.4.1

94

ARI, Tayyar, “

Ege Sorunu ve Türk-Yunan İlişkileri: Son Gelişmeler Işığında Kara Suları

ve Hava Sahası Sorunları

”,

dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/42/468/5378.pdf

.

, s.60.

95

BULUT, Gökay, EUROCONTROL (AVRUPA HAVA SEYRÜSEFER TEŞKİLATI)

Bünyesinde Geliştirilen Tek Avrupa Sahası ve Benzeri Düzenlemelerin Ege Hava

Sahası Sorunlarına Etkileri, AÜSBE Doktora Tezi, Ankara, 2011, s.51

96

PAZARCI, Hüseyin,

“Doğu Ege Adalarının Askerden Arındırılmış Statüsü

”, AÜSBF

yayınları, S.550, 1986, s.5.