Background Image
Previous Page  328 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 328 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

327

ettirmeye çalışmıştır. 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı sonrasında bu konu

bir krize dönüşmüştür. Savaş sırasında Türkiye güvenlik amacıyla 2

Ağustos 1974’te NOTAM-714’ü yayınlamış ve Türkiye’ye doğru gelen

ve Ege’de kuzeyden güneye inen orta hatta yaklaşan yabancı uçakla-

rın İstanbul Uçuş Kontrol Merkezi’ne durum raporu vermesini talep

etmiştir. Bu NOTAM iki ülke arasındaki hava sahası uyuşmazlığını

uluslararası alanda duyurmuş ve Doğu Ege’yi tehlikeli bölge ilan et-

miştir. Yunanistan bu talebi olumsuz karşılamış, ilk önce NOTAM-

714’ün dikkate alınmaması ile ilgili NOTAM-1018’i, ardından da bunu

kaldırarak Ege hava sahasını yasak bölge ilan eden ve bütün Ege hava

sahasının tehlikeli bölge ilan eden NOTAM-1066 ve NOTAM-1152’yi

yayımlamıştır.

103

Anılan NOTAM’larda Yunanistan bu bölgedeki hiç-

bir uçuş ile ilgili sorumluluk kabul etmeyeceğini de açıklamıştır.

104

1980 yılına kadar yapılan görüşmelerden bir sonuç alınamamış;

ancak aynı yıl içinde her iki devlet de konuya ilişkin NOTAM’ları kal-

dırdıklarını ilan etmişler, böylece Ege hava sahası sivil havacılığa yeni-

den açılmıştır.

105

İlişkilerdeki normalleşme süreci çok uzun sürmemiş,

1981 yılında Papandreau’nun Başbakan olması ile birlikte eski uygu-

lamalara dönülmüştür. Aynı yıl Yunanistan, G18 hava koridorunun

güzergâhını Limni üzerinden geçecek şekilde değiştirerek Türkiye’nin

Ege’deki tatbikatlarını engellemek istemiştir.

106

Sözkonusu uygulama,

Türkiye’nin itirazı üzerine 1985 yılında ICAO’nun toplantısında görü-

şülmüş ve G18 için yeni bir güzergâh belirlenmiştir.

107

Ayrıca Yunanis-

tan Limni üzerinde 3000 deniz mil karelik bir kontrol sahası oluştur-

maya çalışmaktadır.

108

NATO’nun Ege hava uyuşmazlığına dâhil olması, Ege’nin ope-

rasyonel hava kontrolü ve Yunanistan’ın ilan ettiği hava sahasında

NATO’nun amaçları ile ilgili olmak üzere iki yönlü olarak ortaya çık-

103

Bkz. BÖLÜKBAŞI, ss.640–644.

104

KASSIMERIS, s.171.

105

ARI, s.62.

106

Yunanistan, ICAO kurallarına aykırı olarak bölge ülkeleri ile koordine etmeden

uluslararası hava sahasında kontrollü hava sahaları tesis etmekte ve uluslararası

hava sahasının kullanım alanını daraltmaktadır. Örneğin Türkiye ile koordine et-

meden Limni’de uluslararası hava sahasına taşan bir meydan kontrol sahası inşa

ederek eski H-59 (önceden W-14 idi), G-18 ve B-7 hava yolları ile Türkiye’nin ulusla-

rarası askeri hava sahasındaki uçuşlarını kısıtlamaya çalışmıştır. Bkz. BULUT, s.51.

107

ARI, s.62.

108

GÜNEL, s.106.