

TBB Dergisi 2013 (109)
Ülkü HALATÇI ULUSOY
327
ettirmeye çalışmıştır. 1974 Kıbrıs Barış Harekâtı sonrasında bu konu
bir krize dönüşmüştür. Savaş sırasında Türkiye güvenlik amacıyla 2
Ağustos 1974’te NOTAM-714’ü yayınlamış ve Türkiye’ye doğru gelen
ve Ege’de kuzeyden güneye inen orta hatta yaklaşan yabancı uçakla-
rın İstanbul Uçuş Kontrol Merkezi’ne durum raporu vermesini talep
etmiştir. Bu NOTAM iki ülke arasındaki hava sahası uyuşmazlığını
uluslararası alanda duyurmuş ve Doğu Ege’yi tehlikeli bölge ilan et-
miştir. Yunanistan bu talebi olumsuz karşılamış, ilk önce NOTAM-
714’ün dikkate alınmaması ile ilgili NOTAM-1018’i, ardından da bunu
kaldırarak Ege hava sahasını yasak bölge ilan eden ve bütün Ege hava
sahasının tehlikeli bölge ilan eden NOTAM-1066 ve NOTAM-1152’yi
yayımlamıştır.
103
Anılan NOTAM’larda Yunanistan bu bölgedeki hiç-
bir uçuş ile ilgili sorumluluk kabul etmeyeceğini de açıklamıştır.
104
1980 yılına kadar yapılan görüşmelerden bir sonuç alınamamış;
ancak aynı yıl içinde her iki devlet de konuya ilişkin NOTAM’ları kal-
dırdıklarını ilan etmişler, böylece Ege hava sahası sivil havacılığa yeni-
den açılmıştır.
105
İlişkilerdeki normalleşme süreci çok uzun sürmemiş,
1981 yılında Papandreau’nun Başbakan olması ile birlikte eski uygu-
lamalara dönülmüştür. Aynı yıl Yunanistan, G18 hava koridorunun
güzergâhını Limni üzerinden geçecek şekilde değiştirerek Türkiye’nin
Ege’deki tatbikatlarını engellemek istemiştir.
106
Sözkonusu uygulama,
Türkiye’nin itirazı üzerine 1985 yılında ICAO’nun toplantısında görü-
şülmüş ve G18 için yeni bir güzergâh belirlenmiştir.
107
Ayrıca Yunanis-
tan Limni üzerinde 3000 deniz mil karelik bir kontrol sahası oluştur-
maya çalışmaktadır.
108
NATO’nun Ege hava uyuşmazlığına dâhil olması, Ege’nin ope-
rasyonel hava kontrolü ve Yunanistan’ın ilan ettiği hava sahasında
NATO’nun amaçları ile ilgili olmak üzere iki yönlü olarak ortaya çık-
103
Bkz. BÖLÜKBAŞI, ss.640–644.
104
KASSIMERIS, s.171.
105
ARI, s.62.
106
Yunanistan, ICAO kurallarına aykırı olarak bölge ülkeleri ile koordine etmeden
uluslararası hava sahasında kontrollü hava sahaları tesis etmekte ve uluslararası
hava sahasının kullanım alanını daraltmaktadır. Örneğin Türkiye ile koordine et-
meden Limni’de uluslararası hava sahasına taşan bir meydan kontrol sahası inşa
ederek eski H-59 (önceden W-14 idi), G-18 ve B-7 hava yolları ile Türkiye’nin ulusla-
rarası askeri hava sahasındaki uçuşlarını kısıtlamaya çalışmıştır. Bkz. BULUT, s.51.
107
ARI, s.62.
108
GÜNEL, s.106.