

TBB Dergisi 2014 (110)
Ümit KILINÇ
301
rumaya çalışmaları ve vatandaşlarda kötü muamele yapan görevlile-
rin cezasız kalacağın intibasını vermekten kaçınmaları önemlidir
81
.
AİHM yukarıda ifade edilen
Aşıcı/Türkiye
n° 2
kararında bu ko-
nuda aynı tespitlerde bulunarak, Türk yargı organlarının barışçıl bir
gösteriye müdahalenin gerekliliğini ve güç kullanımının orantılı olup
olmadığını inceleme ve orantısız güç kullanıldığını tespit etmeleri du-
rumunda sorumlular hakkında gerekli işlemleri yapma yükümlülük-
leri olduğunu açıkça ifade etmiştir
82
.
Aydan/Türkiye
davası
83
, Türkiye’de yapılan gösteri yürüyüşleri ile
ilgili sorumluların cezalandırılması konusunda mevzuatta yapılma-
sı gerekenleri açıkça ortaya koymaktadır. Bu davada, kendilerine taş
fırlattığı iddia edilen bir gösterici gruba ateş eden bir asker hakkında
açılan davanın, Ceza Kanununun 27 § 2 maddesi uygulanarak cezasız-
lıkla sonuçlanması söz konusudur. AİHM, söz konusu askerin silaha
başvurup gösteri yapan başvurucuların yakınını öldürmesinde, mut-
lak bir zorunluluk olmadığını ve kullanılan şiddetin açıkça orantısız
olduğunu belirtmiştir. Mahkeme ayrıca, Ceza Kanununun 27 § 2 mad-
desinin Sözleşme’nin 2. maddesi ile uyumsuz olduğunu çünkü, aşırı
ve orantısız güç nedeniyle güvenlik kuvvetlerine karşı açılan davaların
cezasızlıkla sonuçlanmasına neden olduğunu ve bu maddenin, yaşam
hakkına müdahale yapılmasını engellemek için caydırıcı bir hüküm
olmadığını belirtmiştir.
Görüleceği üzere, yaşam hakkı ve kötü muamelede bulunmama
hakkı ile ilgili davalarda etkin soruşturma yapma yükümlülüğünün
yerine getirilmemesi sadece uygulamalarla sınırlı değildir:
Aydan/Tür-
kiye
davasında belirtildiği gibi mevzuattan kaynaklanan durumlar da
vardır. Genel olarak şu ana kadar yaşam hakkı ile ilgili 32 davada ve
işkence ve kötü muamele ile ilgili 51 davada Türkiye, etkin soruşturma
yükümlülüğünü yerine getirme konusunda AİHM önünde mahkum
edilmiştir
84
. Barışçıl toplantı ve gösteri yürüyüşlerine orantısız bir şe-
kilde müdahale edilmesi ve sorumlular hakkında soruşturma açılma-
ması bu sayıları yükseltecektir.
81
AİHM, El Masri/Makedonya Eski Yugoslavya Cumhuriyeti, n° 39630/09 ve 13
Aralık 2012 tarihli karar, § 91 ve §§ 182-185. Aynı zamanda, Kamil Uzun/Türkiye,
n° 37410/97, 10 Mayıs 2007 tarihli karar, § 62.
82
AİHM, Aşıcı/Türkiye n° 2, a.g.k., § 46.
83
AİHM, Aydan/Türkiye, n° 16281/10 ve 12 Mart 2013 tarihli karar.
84
Osman Doğru, “Soruşturma(ma)”, Radikal Gazetesi, 14 Temmuz 2013.