

Başka Bir Aile Mümkün (feminist politika deneyimi)
494
güne kalan varsayımlar dışında bu konuda fazla bilgimiz yok. Olsa
olsa cinsel baskıların olmadığı ve insanların ve dünyanın doğallığını
koruduğu bir dönem olduğunu söyleyebiliriz. Kitabının ismini ‘Baş-
langıçta Kadın Vardı’ diye koyan ve ‘O Zaman Yaşam Vardı’ diye
açıklamalarını sürdüren Luce İrigaray’ var. Ayrıca Camille Pagalia,
var, ‘insan hiyerarşi bilincine sahip bir hayvandır’, kadının kendisi ta-
rih ve doğa ritmidir, diyen. ‘Kadınların düzeni, bizim itaat ettiğimiz
düzenden çok daha eski, işte ben o düzenle bağ kuruyorum ‘ diyen
Caraco’u da anmadan geçmeyelim. Eril bir sistemden söz açılmayan,
cinsiyetlerin önemsizleştiği yakın tarihlere kadar gelebilen bir ara dö-
nemin yaşandığını biliyoruz. Batı Avustralya’ da Ngarinyin Aborijin
Halkının arasına girerek, yaşadıklarını kitaplaştıran Bell’den doğanın
ikili işbirliğini öğreniyoruz
2
.
Sistem uyum içinde olan bir bütünün adıdır. Başlangıçtan bu yana
toplumun oluşumu aile ile olmuştur. Çünkü birlikte yaşamak bağım-
lılık içinde bütünleşmeyi gerektirir. Norbert Elias, en küçük birim ai-
leden başlayarak devlete kadar uzanan birimlerin böyle bir bağımlı
bütünleşme ile var olacağını söyler
3
. Örnek olarak çocuğun ebeveyn-
lerine, ebeveynlerin de çocuğa bağlılığını gösterir. Ancak bu bütünleş-
me örnekleri bir ‘teklik‘ yaratmaz, tarihsel süreç içinde şekillenir ve
değişir.
Heidi Rosenbaum, aile kavramını, insan topluluğunun çekirde-
ğinde değişmeyen bir olgu olmayıp, tam tersine biçimsel ve işlevsel
olarak, temelindeki toplumsal bağlamdan şekillendiği görüşünden
yola çıkar. Ona göre aile, zaman ve mekandan bağımsız olarak, grup,
sistem, kurum içinde aile adını kazanarak varlığını sürdüren içsel bir
August Babel, Kadın ve Sosyalizm, Çev: Sabiha-Zekeriya Sertel, Toplum yayınla-
rı, Ankara, 1975, s 20-39. Ayrıca bk. Shulamith Firestone, Cinsiyetin Diyalektiği:
Kadının Özgürlüğü Meselesi Evelyn Reed, Kadının evrimi. Her iki kitap için Pa-
yel Yayınevi. Dünyanın kötü gidişinin kurtarıcısı olarak görmektedir. bk Albert
Caraco, Kaosun kutsal kitabı, Çeviren, Işıl Ergüden, Versus yayınları, İstanbul,
2007, s 69-70.
2
Hannah Rachel Bell, Erkek İŞİ-Kadın İşi, Epsilon Yayıncılık, İst, 2003, s 39 v.s. 1967
yılında resmen Avusturyalı vatandaş olarak kabul edilmeleri sonucu Batı insanıy-
la yakınlaşma, onların bilgelik sanatını öğrenmek yerine, son insancıl kültürün de
yok olması tehlikesi taşır.
3
Norbert Elias ‘Figuration’ adlı eserinde sistemin nasıl yapılandığını anlatır bk.
http://www.grin.com/de/e-book/267479/norbert-elias-figuration