

Uluslararası Antlaşmaları Denetleme Mekanizmaları- Greta ve Avrupa Konseyi İnsan
128
Uluslararası Andlaşmaları Denetleme Mekanizmaları- GRETA
ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri Karşılaştırmalı
İncelemesi
Uluslararası antlaşmalara Taraf Devletlerin saygı göstermesi zo-
runluluğu bir uluslararası genel hukuk prensibi ve teamül hukuku ku-
ralı olan
ahde vefa
kuralının,
pacta sunt servanda
, bir sonucudur. Ancak
uygulama göstermiştir ki, bu genel prensip uluslararası antlaşmaların
uygulama sorunlarını çözmeye yetmemektedir. Nitekim, özellikle son
yirmi yılda, gittikçe genel nitelikten,
les generalis
, özel niteliğe,
lex speci-
alis
, doğru zenginleşmekte olan uluslararası antlaşmalar, ulusal hukuk
düzenlemelerine dair belirgin hükümler öngörebilmekte, hatta belirli
iç hukuk kontrol mercileri yaratmakta, bu kurumların görev ve so-
rumluluk alanlarını da belirleyebilmektedir. Bu nedenle, uluslararası
antlaşmalara uygunluk denetiminin önemi daha da artmaktadır.
Genel olarak, yargısal ve yargısal olmayan denetim olarak ikiye
ayrılan uluslararası antlaşmaların denetim mekanizmaları, son yıl-
larda, özellikle, ikinci kategoride yer alanlar yönünden önemli geliş-
meler göstermektedir. Yapısal ve işlevsel olarak, yargısal denetimin
kendi klasik özelliklerini korumakta olduğu (uluslararası yargı organ-
ları eliyle) ancak buna karşılık yargısal olmayan antlaşmaları izleme
ve denetim mekanizmalarının gittikçe artarak çeşitlilik gösterdiği ve
yaygınlaştığı fark edilmektedir. Bu makale içinde, yargısal denetim
dışında olan iki denetim mekanizması GRETA
1
ve Avrupa Konseyi
İnsan Hakları Komiseri yapısal yönlerden karşılaştırmalı olarak ince-
lenecek (A) ve aynı zamanda yargısal denetim dışı kalan bu kontrol
yollarının değişik etkileri, yargısal denetimle olan ilişkileri boyutu da
ele alınarak (B) ortaya konmaya çalışılacaktır.
A. GRETA ve Avrupa Konseyi İnsan Hakları Komiseri
oluşumlarının yapısal farklılıkları
İşlevsel olarak aynı amaca sahip görünseler de farklılıkları özel-
likle yapılarında ayırt edilir(1). Buna karşılık, denetimin işleyiş süre-
cinde de farklılıklar vardır (2): özellikle politik yönün ağırlık kazandı-
ğı Komiserlik örneğinde olduğu gibi “çoklu iletişim” bir yöntem olarak
1
İnsan Ticaretine karşı mücadele üzerine Uzman Grup, “Groupe d’experts sur la
lutte contre la traite des êtres humains (GRETA)”.