Background Image
Previous Page  212 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 212 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Hakan Sabri ÇELİKYAY

211

hazırlanan yıllık raporlarda sadece izleme kurullarının raporlarında

yer alan önerilerine yer verilmesi, izleme kurullarının raporlarının

alenileştirilmesi açısından yeterli değildir. Esasen, yetkili mercilerin

izni olmadan izleme kurullarının raporlarının bizzat izleme kurulları

tarafından kamuoyuna açıklanmasını yasaklayan hükümler varlığını

sürdürmekte olup, bu yasaklama nedeniyle ceza infaz kurumları üze-

rindeki kamuoyu denetimi etkisiz kalmaktadır.

İzleme kurullarının esas faaliyetini alanını kurumlara yapılacak

ziyaretler ve bu ziyaretler sonrasında hazırladıkları raporlar oluş-

turmaktadır. Uygulamada izleme kurulları ziyaretler sırasında in-

faz uygulamalarını, ıslah (eğitim ve iyileştirme) çalışmalarını, sağlık

hizmetlerini, yaşam şartlarını, iç güvenlik hizmetlerini, sevk ve nakil

işlemlerini, kurumların fiziki yapısını ve personel durumunu değer-

lendirmekte, ayrıca tutuklu ve hükümlüler ile özel görüşmelerde ya-

pabilmekte, daha sonra bunları rapor halinde getirmekte ve önerilerde

bulunabilmektedir. İzleme kurulları raporlarında yer alan önerilerin

gerçekleştirilmesindeki temel sorumlu, bu raporları yasal olarak de-

ğerlendirmekle görevli olan Adalet Bakanlığı’dır. Bakanlık izleme ku-

rullarının raporlarında yer alan önerilerin gerçekleştirilip gerçekleş-

tirilmediği hususunda ilgili izleme kuruluna bilgi verdiği gibi, 2007

yılından itibaren Türkiye genelindeki tüm izleme kurulları raporların-

da yer alan önerilerin yıllık değerlendirmesini yapmakta ve önerilerin

gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği ile ilgili kısa açıklamalar yanında,

sayısal bilgilere de yer vermektedir. Adalet Bakanlığı tarafından açık-

lanan yıllık raporlardaki bu genel bilgiler, izleme kurulları tarafından

gerçekleştirilen denetimin neticesinde infaz kurumlarının dışarıdan

bir gözle çekilen fotoğrafı konusunda, ana hatlarıyla da olsa, bir değer-

lendirme yapma olanağı sağlamaktadır.

Buna göre, izleme kurullarının 2007-2012 yılları arasındaki rapor-

larından, en çok önerinin yaşam şartları, kurumların fiziki yapısı ve

personel durumu ile ilgili olduğu, ancak bunların önemli bir bölümü-

nün değişik nedenlerle gerçekleştirilemediği anlaşılmaktadır. Yaşam

şartları ile ilgili önerilerin nitelikleri (yemeklerin kalitesi, yatak sayısı,

vs) infaz kurumlarında yaşanan sorunların çok boyutlu olduğunu or-

taya koymaktadır. Kurumların fiziki yapısı ile ilgili önerilerin yaşam

şartları ile de yakından bağlantısı bulunmaktadır. Bu bağlamda, ülke-

mizde nispeten çok sayıda ceza infaz kurumu bulunmasının, bunların