

TBB Dergisi 2015 (117)
Elvin Evrim DALKILIÇ
157
vetlere intisabeden ve resmi bir kıyafet taşıyan şahsa denir.” şeklin-
de tanımlanmış olup, 3 ncü maddesi (a) bendinde ise askerler; erler,
erbaşlar, uzman ve sözleşmeli çavuş ve onbaşılar, astsubaylar, askeri
öğrenciler, askeri memurlar ve subaylar olarak sayılmıştır.
353 sayılı Kanunun 10 ncu maddesinde asker kişilerin subaylar,
astsubaylar, askerî öğrenciler, uzman jandarmalar, uzman erbaşlar,
sözleşmeli erbaş ve erler, erbaş ve erler, askeri hizmette bulundukları
sürece yedek askerler ve rızası ile TSK’ya katılanlar
ın
olduğu belirtil-
miştir.
1632 sayılı Kanunun 3 ncü maddesi birinci fıkrasında ise askerî şa-
hısların subaylar, astsubaylar, Milli Savunma bakanlığı ile TSK kadro
ve kuruluşunda çalışan sivil personel, uzman jandarma, uzman erbaş,
sözleşmeli erbaş ve erler, erbaş ve erler ile askeri öğrenciler olduğu be-
lirtilmiştir.
Bu
üç düzenleme çerçevesinde subaylar, astsubaylar, askerî öğ-
renciler, uzman jandarmalar, uzman erbaşlar, sözleşmeli erbaş ve
erler, diğer erbaş ve erler, askeri hizmette bulundukları sürece ye-
dek askerler, rızası ile TSK›ya katılanlar, Milli Savunma bakanlığı
ile TSK kadro ve kuruluşunda çalışan sivil personelin söz konusu
hukukî yardımdan yararlanabilecekleri anlaşılmaktadır.
Ancak 1632 sayılı Kanunun 3 ncü maddesi ikinci fıkrasında, Mil-
li Savunma Bakanlığı ve TSK kadro ve kuruluşunda çalışan devlet
memurlarının asker kişi sıfatlarının 211 sayılı Kanunun 115 nci mad-
desinde belirtilen yükümlülüklerle sınırlı olduğu belirtildiğinden ve
211 sayılı Kanunun 115 nci maddesinde de sivil memurların, amir
konumunda bulunmaları halinde mahiyetlerinde bulunan personele
yönelik hizmetin icabettirdiği emir verme yetkileri ile ast durumun-
da bulunanların amir ve üstlerine yönelik yükümlülüklerinin neler
olduğu düzenlendiğinden, söz konusu hukukî yardımın Milli Savun-
ma Bakanlığı ve TSK kadro ve kuruluşunda çalışan sivil memurlara
ancak 211 sayılı Kanunun 115 nci maddesinde belirlenen ast ve üst
ilişkileri çerçevesinde meydana gelebilecek olaylarla sınırlı olarak ya-
pılabilecektir.
Bunun yanı sıra 353 sayılı Kanunun 10 ncu maddesi (C) bendinde
yer alan “Milli Savunma Bakanlığı ve Türk Silahlı Kuvvetleri kadro ve