Background Image
Previous Page  159 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 159 / 453 Next Page
Page Background

Türkiye’de Zihinsel veya Ruhsal Engellilerin “Zorla” Tedavisinin Eleştirisi

158

kuruluşlarında çalışan sivil memur” hükmü, Anayasa Mahkemesinin

20.09.2012 tarih ve 2012/45 Karar, 2012/125 Esas sayılı ilâmı ile iptal

edildiğinden ve bu kararla anılan sivil memurların yargılama usulü

kapsamında sınırlı olarak dahi asker kişi sayılmaları Anayasa’ya ay-

kırı görüldüğünden, anılan sivil memurların söz konusu hukukî yar-

dımdan yararlanmalarının ancak halen yürürlükte bulunan ve yuka-

rıda belirtilen 1632 sayılı Kanunun 3 ncü maddesi çerçevesi ile sınırlı

olabileceği değerlendirilmektedir.

Öte yandan yine 353 sayılı Kanunun 10

ncu maddesi (D) bendin-

de yer alan “Askerî işyerlerinde çalışan ve İş Kanununa tabi bulunan

işçiler” hükmü, Anayasa Mahkemesinin 27.12.2012 tarih ve 2012/117

Karar, 2012/204 Esas sayılı ilâmı ile iptal edildiğinden ve 211 sayılı Ka-

nun ile 1632 sayılı Kanunun 3 ncü maddelerinde de asker kişiler ara-

sında sayılmadıklar

ından, işçi statüsünde bulunanların

bu hukukî

yardımdan yararlanmaları mümkün görülmemektedir.

211 sayılı Kanunun 87 nci maddesi VII nci bendinde asker kişi-

lere hangi görevler kapsamında hukukî yardımın verilebileceği açık

olarak belirtilmemiştir. Ancak maddenin birinci fıkrasında askerlerin

karakol, karakol nöbetçisi, devriye, nakliyat muhafazası hizmetlerin-

de veya asayişi temin için görevlendirildiklerinde bu fıkranın I-VI ncı

bentlerinde belirtilen hallerde silah kullanmaya yetkili oldukları ifade

edildiğinden ve VII nci bendin birinci cümlesinin “Silah kullanmak

zorunda kalan asker kişiler...” şeklinde başlatılmış olması itibariyle

yasa koyucunun burada birinci fıkrada sayılan görevler sırasında si-

lah kullanılması hallerinde meydana gelen olaylar çerçevesinde asker

kişilere hukukî yardım yapılmasını öngördüğü değerlendirilmektedir.

Yönetmelikte ise, Kanunda sayılan karakol, karakol nöbetçisi, dev-

riye, nakliyat muhafazası hizmetleri ve asayişi temin görevleri yanın-

da kaçakçılığın men, takip ve tahkik görevleri ile önleyici, caydırıcı,

düzenleyici, koruyucu ve adli görevler de sayılmak suretiyle hukukî

yardım yapılabilecek görev çeşitleri daha da arttırılmıştır.

38

Yönetmeliğin 4 ncü maddesi ikinci fıkrasında yapılan düzenleme-

de sayılan bazı suçlar yönünden hukukî yardım yapılması peşin ola-

rak yasaklanmıştır.

38

Yönetmelik madde 1 ve 4/1-a.