

Türkiye’de Zihinsel veya Ruhsal Engellilerin “Zorla” Tedavisinin Eleştirisi
160
Avukat ücreti için personele yapılabilecek ödeme miktarı, avukat-
lık sözleşmesinin yapıldığı tarihteki Avukatlık Asgari Ücret Tablosun-
da, yargılamayı yapacak mahkeme için belirlenmiş ücretin 20 katı ile
sınırlandırılmıştır.
46
211 sayılı Kanunun 87 nci maddesi VII nci bendi üçüncü cümlesin-
de “Olayın mahiyeti ve kusurun derecesine göre ... Bakanlıkça duru-
mu uygun görülenlerin vekâlet verdiği avukatın
ücreti
... karşılanır.”
ifadesi ile
Yönetmeliğin 4
ncü maddesi birinci fıkrası (d) bendinde
“Olayın mahiyeti ve kusurun derecesine göre sanık asker kişinin
durumunun uygun görülmesi” ifadesine yer verildiğinden, burada
hukukî yardım talebinin uygun olup olmadığına karar verilmesi yö-
nünden idareye geniş bir takdir hakkı verilmiştir.
III. Eleştiriler:
Yukar
ıda ayrı ayrı izah edilen ve kamu kurumlarının persone-
line hukukî yardım yapmasına ilişkin mevzuat düzenlemelerine
bakıldığında bir düzenleme dağınıklığı olarak nitelendirebileceği-
miz durumun yaratıldığını görmekteyiz.
Bu bakımdan
düzenleme-
ler arasındaki önemli farklılıklar
ve normlar hiyerarşisinde uyum-
suzluklar yönünden getirilen eleştirilere
aşağıda
yer verilmiştir.
A. Düzenlemeler arasındaki önemli farklılıklar:
Elbette uygulamadan doğan ihtiyaçlara göre yeni düzenleme-
ler yapılabilir veya yürürlülükte olanlar
ın üzerinde
de değişiklikler
yapılabilir. Ancak kamu kurumları ve görevlilerini ilgilendiren aynı
konu üzerinde yasa koyucunun ve kamu idarelerinin temel gerekçe
ve kaynak düşüncelerinde belli bir paralellik ve benzerlik bulunması
gerekir. Ancak
düzenlemelere
bakıldığında aralarında gerekçelendi-
rilmesi güç olan
çok ciddi
farklılıklar bulunduğu görülmektedir.
Bu bakımdan dikkat çeken farklılıklar
şunlardır:
1. TSK ile Emniyet ve G
ümrük
teşkilatlar
ı yönünden yapılan
düzenlemelerde yasa koyucunun idarî nitelikte
olmayan, riskli ve
özellikle silah kullanmak zorunda kalınması gibi çok önemli halleri
46
Yönetmelik madde 8.