

Türkiye’de Zihinsel veya Ruhsal Engellilerin “Zorla” Tedavisinin Eleştirisi
164
katlık ücret tarifesine bağlı olmaksızın yapılacak ödemeler...” şeklinde
yer verilen ifadeden, yasa koyucunun bu konuda bir sınırlama yapıl-
maması yönünde iradesini açık olarak ortaya koyduğu görülmektedir.
Ancak bu maddeye istinaden çıkarılan Yönetmeliğin 7 nci maddesi
birinci fıkrası
52
ile yapılan ve kanun hükmünü daraltıcı nitelikteki dü-
zenlemede, dayanağı belirsiz bir hesaplama şekliyle kanunla tanınan
bir hakkın daraltılması suretiyle kısıtlanması yoluna gidildiği ve böy-
lece normlar hiyerarşisi içerisinde üst norma uyumlu olmayan bir dü-
zenlemenin getirildiği kanaatindeyim.
2. 2559 sayılı Kanunun Ek Madde 9’un düzenleniş sistematiği iti-
bariyle ikinci fıkrasında yer alan hukukî yardımın yapılabilmesi, bi-
rinci fıkrasında belirtilen görevlerin ifası sırasında silah kullanılması
şartına bağlanmış olmasına rağmen, Yönetmelikte silah kullanma şar-
tına yer verilmemiş olması nedeniyle burada Yönetmeliğin Kanunu
genişletici düzenleme içerdiği ve bu yönüyle de Yönetmeliğin Kanuna
uyumlu olmadığı değerlendirilmektedir.
3. Aynı şekilde 211 sayılı Kanunun 87 nci maddesi VII nci bendin-
de silah kullanmak zorunda kalan asker kişilere hukukî yardım yapıl-
ması öngörülmüşken, Yönetmeliğinde silah kullanmak zorunda ka-
lınması şartına yer verilmediği görülmekle, burada da Yönetmeliğin
Kanun hükmünü genişletici düzenleme getirdiği düşünülmektedir.
4. 211 sayılı Kanunun 87 nci maddesi VII nci bendine istinaden çı-
karılan Yönetmeliğin 1 nci maddesi ile 4/1-a bendinde, Kanunda sayı-
lan karakol, karakol nöbetçisi, devriye, nakliyat muhafazası hizmetleri
ve asayişi temin görevleri yanında kaçakçılığın men, takip ve tahkik
görevleri ile önleyici, caydırıcı, düzenleyici, koruyucu ve adli görev-
ler de sayılmak suretiyle hukukî yardım yapılabilecek görev çeşitleri
daha da arttırılmak suretiyle, burada kanunu genişletici nitelikte bir
düzenleme yapıldığı değerlendirilmektedir.
5. 211 sayılı Kanunun VII nci bendi ile 2559 sayılı Kanunun Ek
Madde 9 ikinci fıkrasında “avukat tutma ve ücretlerinin ödenmesi
usul ve esaslarının” yönetmelikle düzenlenmesi öngörülmüş olup, bu
iki Kanun hükmüne dayanılarak çıkarılan her iki yönetmeliğin 4 ncü
52
Yönetmeliğin 7 nci maddesi birinci fıkrası için bkz. yukarıda 8 No’lu Dip Not.