

TBB Dergisi 2015 (117)
Hikmet Sami TÜRK
431
Henüz beş yıllık yasama döneminin bitmesine bir buçuk yıllık bir
süre varken alınan erken genel seçim kararı nedeniyle 3 Kasım 2002
günü 18 siyasî parti ve bağımsız adayların katılımıyla yapılan ve −bir
parti (AK Parti veya kısaca AKP) dışında− Meclis’teki tüm partilerin
dışarıda kalması ve 21. dönemde Meclis dışında kalan CHP’nin yeni-
den Meclis’e girmesiyle sonuçlanan 22. dönem milletvekili genel seçi-
mi, iki partili bir parlâmento yapısı getirmiştir. Bu seçimde AKP 363,
CHP 178, Bağımsızlar 9 sandalye kazanmışlardır
29
. Bu seçimin dikkati
çeken önemli bir özelliği, ülke genelinde geçerli oyların % 34.29’unu
alan AKP, % 19.38’ini alan CHP ve % 1’ni alan Bağımsızların toplam oy
oranlarının ancak 54.67’ye ulaşması, dolayısıyla toplam geçerli oyların
% 45.33’ünün Meclis’te temsil edilmemesidir. Bu durum, bu oyların bir
bölümünün siyasî partiler ve bağımsız adaylar arasında milletvekili
çıkarmaya yetmeyecek kadar dağılması yanında önemli ölçüde % 10
oranındaki ülke seçim barajından kaynaklanmaktadır
30
. Eğer ülke se-
çim barajı, örneğin % 5 olsaydı; 18 siyasî partinin katıldığı bu seçimde
DYP % 9.56, MHP % 8.35, GP % 7.26, DEHAP % 6.23 ve ANAP % 5.12
oranındaki oylarıyla milletvekili çıkarabilir; böylece Meclis’te sandal-
ye kazanan parti sayısı 7 olabilirdi.
Bu çarpıklık, 3 Kasım 2002 milletvekili genel seçiminden son-
ra 2003 yılında iki vatandaşımız tarafından Avrupa İnsan Hakları
Sözleşmesi’ne Ek 1. Protokol’ün [serbest seçim hakkı ile ilgili] 3. mad-
desine dayanılarak Türkiye Cumhuriyeti’ne karşı açılan davada Av-
rupa İnsan Hakları Mahkemesi’nce verilen kararda da dile getirilmiş;
Türkiye’de uygulanan % 10 ülke barajının Avrupa’daki en yüksek oran
olarak göründüğü, istikrarlı parlâmento çoğunluklarının oluşturul-
ması amacından vazgeçmeksizin çeşitli siyasî eğilimlerin optimum
temsilini sağlamak üzere baraj oranının düşürülmesi ve/veya düzel-
29
3 Kasım 2002 milletvekili genel seçimi sonuçlarına ilişkin 9.11.2002 tarih ve 883 sa-
yılı Yüksek Seçim Kurulu Kararı için bk. T. C. Resmî Gazete, 10.11.2002, S. 24932,
s. 41-44; 3 Kasım 2002 milletvekili genel seçimi sonuçları için ayrıca bk. Tuncer/
Danacı, age, s. 46; Erol Tuncer/Coşkun Kasapbaş/Bülent Tuncer, Seçim 2002. 3
Kasım 2002 Milletvekili Genel Seçimleri Sayısal ve Siyasal Değerlendirme, Ankara
2003 (TESAV Yayınları No. 20), s. 62; krş. Erdoğan Günal, Türkiye’de Seçim Sis-
temlerinin Siyasal Kurumlar Üzerindeki Etkileri, Ankara 2005 (Turhan Kitabevi
Yayınları), s. 149 (Bu sayfadaki Tablo XV’te 3 Kasım 2002 milletvekili genel seçimi
sonuçları, AKP 365, CHP 177, Bağımsızlar 8 olarak gösterilmiştir.)
30
Aynı yönde bk. Tuncer/Kasapbaş/Tuncer, age, s. 67 vd; Günal, age, s. 149 vd.