Background Image
Previous Page  428 / 453 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 428 / 453 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (117)

Hikmet Sami TÜRK

427

20. yasama döneminde 23.7.1995 tarih ve 4121 sayılı Kanun’la ger-

çekleştirilen ve demokratikleşme yolunda önemli bir adım niteliği taşı-

yan Anayasa değişiklikleri arasında 67. maddeye VI. fıkra olarak “Seçim

kanunları, temsilde adalet ve yönetimde istikrar ilkelerini bağdaştıra-

cak biçimde düzenlenir.” hükmü eklendi (m. 5); TBMM üye sayısı, 75.

maddenin I. fıkrası yeniden düzenlenerek 550’ye yükseltildi (m. 8).

27.10.1995 tarih ve 4125 sayılı Kanun’la Milletvekili Seçimi

Kanunu’nda yapılan değişiklikle daraltılmış seçim çevresi yöntemin-

den vazgeçilmiş; 550 milletvekilinden 100’ünün % 10’luk ülke barajını

aşan siyasî partilerin adaylarından [

d’Hondt

sistemine göre yapılacak]

bölme işlemleriyle belirlenecek olanların “ülke seçim çevresi millet-

vekili” ya da –basında kullanılan niteleme ile− “Türkiye milletvekili”

olarak seçilmesi öngörülmüş

21

; basit seçim sayılı çevre barajının 2 ve 3

milletvekili çıkaran seçim çevrelerinde % 25 olarak uygulanması hük-

me bağlanmıştı (4125 sayılı Kanun’la değiştirilen Milletvekili Seçimi

Kanunu m. 3, 4 ve 34. ile yeni eklenen m. 34/A). Ancak bu Kanun’un

ülke seçim çevresi ile ilgili hükümleri, Anayasa Mahkemesi’nce

Anayasa’nın 80 ve 75. maddelerine, çevre barajı ille ilgili hükümleri

67. maddedeki “temsilde adalet” ilkesi ile 76. ve bu yolla 2. maddeleri-

ne aykırı görülerek iptal edilmiş; buna karşılık % 10 oranındaki ülke

seçim barajı, 67. maddedeki “yönetimde istikrar” ilkesine uygun bu-

lunmuştur

22

. Bunun üzerine 23.11.1995 tarih ve 4138 sayılı Kanun’la

Milletvekili Seçimi Kanunu’na eklenen bir geçici madde ile yalnız 20.

dönem milletvekili genel seçiminde uygulanmak üzere çevre barajı %

10 olarak belirlenmiş (m. 3 ile eklenen geç. m. 14); ancak bu düzenleme

de Anayasa’nın 153. maddesinde ifadesini bulan Anayasa Mahkemesi

kararlarının bağlayıcılığı ilkesine aykırı görülerek iptal edilmiştir

23

.

luşu hakkında daha geniş bilgi için bk. Sanal, age, s. 73-81, 187-195.

21

“Türkiye milletvekilliği” ile ilgili olarak bk. Türk, age (Seçim Hukukunun Temel

Sorunları ve Çözüm Önerileri), s. 100-103.

22

Anayasa Mahkemesi, 18.11.1995, E. 1995/54, K. 1995/59 (AYMKD, S. 31, C. 2, s.

800-867, özellikle s. 844 vd, 852 vd, 864 vd, 866; karşı oy gerekçe ve yazıları s. 867-

889).

Bu konuda ayrıca bk. Hikmet Sami Türk, “Demokratik Açılımın Ön Koşulu: Se-

çim Barajını İndirmek”, Cumhuriyet, 8.6.2010, s. 2; Türk, age (Seçim Hukukunun

Temel Sorunları ve Çözüm Önerileri), s. 103 dn. [1].

23

Anayasa Mahkemesi, 1.12.1995, E. 1995/56, K. 1995/60 (AYMKD, S. 31, C. 2, s.

890-899, özellikle 898 vd; karşı oy gerekçe ve yazıları s. 900-903.

Bu konuda ayrıca bk. Türk, agm, Cumhuriyet, 8.6.2010, s. 2.