

TBB Dergisi 2015 (119)
Mine KAYA
291
II. SOSYAL MEDYADA ÜÇÜNCÜ KİŞİLERİN KİŞİLİK HAKKI
İHLALLERİ
Sosyalmedyaplatformlarındakarşılaşılankişilikhakkı ihlâllerinin
önemli bir kısmı kullanıcı ile sosyal medya hizmetleri hizmet sağlayı-
cısı dışındaki üçüncü kişilerce gerçekleştirilmekte olup bunlar ya ilgi-
li sosyal medya platformunun diğer kullanıcıları ya da platformdaki
güvenlik önlemlerini aşmak suretiyle platforma müdahalede bulunan
üçüncü kişilerdir. Bu ihlâller paylaşılan içerik, güvenlik sorunları ve
bilişim suçları yoluyla gerçekleşebilmektedir.
A. Paylaşılan İçerik Nedeniyle İhlaller
Web 2.0 teknolojilerinin kullanıldığı sosyal medya platformların-
da yer alan metin, fotoğraf, video, ses gibi unsurlardan oluşan içeri-
ğin önemli bir kısmı kullanıcılar tarafından yaratılmaktadır. İçerik
kavramı, her sosyal medya platformunda sunulan hizmetin niteliğine
göre farklılaşabilmekte ve her geçen gün bunun kapsamına teknoloji-
lere bağlı olarak yenileri eklenebilmektedir. Ancak genel olarak içerik,
sosyal medya hizmetleri aracılığı ile erişilebilir hale getirilmiş metin,
fotoğraf, video, ses klibi, yorum, veri, bilgi, yazılım, komut dizinleri,
grafikler gibi etkileşimli özelliklerden oluşmaktadır. Paylaşılan içerik
ise, sosyal medya platformunu kullanan kullanıcı kaynaklı olup sos-
yal medya platformunda veya sosyal medya platformu hizmetlerine
bağlantı aracılığı ile eklenen, oluşturulan, yüklenen, gönderilen, da-
ğıtılan, başka internet sitesi veya hizmetlerine bağlantı ile sağlanan
içeriği ifade etmektedir.
Sosyal medya platformları bilginin serbestçe aktığı, bilgiye herke-
sin ulaştığı ve kişilerin fikirlerini özgürce ifade ettiği ortamlar olarak
karşımıza çıksa da; bu hürriyetlerin belli sınırlarının olduğu da bir
gerçektir. Bu sınırlamalardan biri de
“başkalarının hak ve özgürlükleri”
olup bunların özel hukuk alanındaki yansıması kişilik hakkıdır. Her
ne kadar sosyal medya hizmetleri kullanım sözleşmelerinde kişilik
hakkına ilişkin kullanım kuralları gereği içerikle ilgili belli sınırlan-
dırmalar ve ilkeler getirilmekte ise de, içerikle başka kullanıcıların şe-
ref ve haysiyeti, mesleki ve ticari itibarı, sırları, ad, ses ve resmi, özel
hayatı, kişisel verileri gibi kişilik hakkının korumasında olan değerle-
rine yönelik saldırılar gerçekleşebilmektedir.