Background Image
Previous Page  292 / 617 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 292 / 617 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2015 (119)

Mine KAYA

291

II. SOSYAL MEDYADA ÜÇÜNCÜ KİŞİLERİN KİŞİLİK HAKKI

İHLALLERİ

Sosyalmedyaplatformlarındakarşılaşılankişilikhakkı ihlâllerinin

önemli bir kısmı kullanıcı ile sosyal medya hizmetleri hizmet sağlayı-

cısı dışındaki üçüncü kişilerce gerçekleştirilmekte olup bunlar ya ilgi-

li sosyal medya platformunun diğer kullanıcıları ya da platformdaki

güvenlik önlemlerini aşmak suretiyle platforma müdahalede bulunan

üçüncü kişilerdir. Bu ihlâller paylaşılan içerik, güvenlik sorunları ve

bilişim suçları yoluyla gerçekleşebilmektedir.

A. Paylaşılan İçerik Nedeniyle İhlaller

Web 2.0 teknolojilerinin kullanıldığı sosyal medya platformların-

da yer alan metin, fotoğraf, video, ses gibi unsurlardan oluşan içeri-

ğin önemli bir kısmı kullanıcılar tarafından yaratılmaktadır. İçerik

kavramı, her sosyal medya platformunda sunulan hizmetin niteliğine

göre farklılaşabilmekte ve her geçen gün bunun kapsamına teknoloji-

lere bağlı olarak yenileri eklenebilmektedir. Ancak genel olarak içerik,

sosyal medya hizmetleri aracılığı ile erişilebilir hale getirilmiş metin,

fotoğraf, video, ses klibi, yorum, veri, bilgi, yazılım, komut dizinleri,

grafikler gibi etkileşimli özelliklerden oluşmaktadır. Paylaşılan içerik

ise, sosyal medya platformunu kullanan kullanıcı kaynaklı olup sos-

yal medya platformunda veya sosyal medya platformu hizmetlerine

bağlantı aracılığı ile eklenen, oluşturulan, yüklenen, gönderilen, da-

ğıtılan, başka internet sitesi veya hizmetlerine bağlantı ile sağlanan

içeriği ifade etmektedir.

Sosyal medya platformları bilginin serbestçe aktığı, bilgiye herke-

sin ulaştığı ve kişilerin fikirlerini özgürce ifade ettiği ortamlar olarak

karşımıza çıksa da; bu hürriyetlerin belli sınırlarının olduğu da bir

gerçektir. Bu sınırlamalardan biri de

“başkalarının hak ve özgürlükleri”

olup bunların özel hukuk alanındaki yansıması kişilik hakkıdır. Her

ne kadar sosyal medya hizmetleri kullanım sözleşmelerinde kişilik

hakkına ilişkin kullanım kuralları gereği içerikle ilgili belli sınırlan-

dırmalar ve ilkeler getirilmekte ise de, içerikle başka kullanıcıların şe-

ref ve haysiyeti, mesleki ve ticari itibarı, sırları, ad, ses ve resmi, özel

hayatı, kişisel verileri gibi kişilik hakkının korumasında olan değerle-

rine yönelik saldırılar gerçekleşebilmektedir.