

TBB Dergisi 2015 (119)
Eylem Ümit ATILGAN
569
Son birkaç yıl içerisinde yeniden suç işleyen gençlerin oranında
genel bir artış görülürken, Kurul açıkladığı daha ayrıntılı istatistikler-
de haklarında mahkeme dışı ceza uygulama kararı verilenlerin yeni-
den suç işlemesinde düşüş olduğuna dikkat çekiyor.
Bu gruptaki (toplum içinde çekilen ceza ve/veya Gençlik Rehabi-
litasyon Müdahale Emri uygulanan gençlerdeki) tekerrür oranındaki
azalmayı Kurul, başvurulan alternatif yöntemlerin başarısı olarak yo-
rumluyor.
Grafik 3: Güvenlikli Ceza İnfaz Kurumlarındaki Ortalama Nüfus
Kapalı kurumda bulunan 18 yaşın altındaki gençlerin sayısında %
56 oranında düşüş görülmekte. Kasım 2000 tarihi itibariyle hapisha-
nedeki genç sayısı 2,812 ve Kasım 2013 tarihi itibariyle de 1,229 olarak
belirlenmiştir. Hapishanelerdeki gençlerin sayısında görülen önemli
düşüş son dört yıl içinde meydana gelmiştir. Hapishanedeki genç sa-
yısının en yüksek olduğu Ekim 2002 tarihinde bu sayı 3,200 olarak
belirlenmiştir. Bu azalma sayesinde, Kurul üyeleri bazı güvenli ceza
infaz kurumlarını kapatarak, önemli ölçüde tasarruf yapabildikleri-
ni dile getiriyorlar. Özellikle kapalı kurumda tutulan çocuk sayısının
İngiltere’de Avrupa ortalamasının üstünde olması BM, AB uzman ko-
misyonlarınca sık sık eleştirilere konu olmuştur. Kurul’un özellikle bu
konuya yoğunlaşmasında bu eleştirilerin rol oynadığı düşünülebilir.
Kurul’un Gençlik Adalet Hizmetinin denetlenmesi fonksiyonunu
yerine getirirken ne gibi roller üstlendiğine bakarsak; Gençliği Suçtan
Koruma Ekibinin verdiği hizmetin geliştirilmesini desteklemek ama-
cıyla, “etkin uygulama ödeneği” sağlamakta. Hizmetin yerel seviye-
de yürütülmesini güçlendirmek amacı ve gündemi doğrultusunda,