

TBB Dergisi 2015 (120)
Alp Aziz BACAK
279
mektedir. Örneğin Ankara Adliyesinde günlük ziyaretçi sayısı 35.000
ila 60.000 arasında seyretmektedir.
38
Bu kişilerin bazıları adliyeye
sıkça geliyor olsa da, önemli çoğunluğu günlük hayatında adliyeye
gelmeyen, ömrü boyunca ancak bir kaç defa adliye binasını ziyaret
etmiş kişilerdir. Doğal olarak nerede hangi işin yapıldığını, hangi
işlemi nasıl yapmak gerektiğini bilmemektedirler. Bu kişilerin neyi,
nasıl yapmaları gerektiği konusunda bilgi alacakları bir yer bulun-
madığı için adliye dış kapısında güvenliği sağlayan polislerden baş-
layarak, adliye koridorlarında çay odalarına, temizlik görevlilerine,
kalem personeline, duruşma sırası bekleyen avukatlara, odalarında
çalışmakta olan hâkimlere ve Cumhuriyet savcılarına, hatta iş için
adliyeye gelmiş başka vatandaşlara danışmaları sıkça görülen bir du-
rumdur.
Danışma masasının bulunmaması nedeniyle en basit işler için ge-
len kişiler dahi neyi, nasıl, nerede yapacağını anlayana kadar adliye
içinde dolaşmak zorunda kalmakta, danıştığı kişilerin görevi olma-
ması nedeniyle sorularına cevap vermemeleri, gerginliklere ve tartış-
malara neden olabilmektedir.
39
Bu durum hem vatandaşların aldığı
hizmetin kalitesini hem de adliye personelinin verimini düşürmek-
tedir.
Danışma masaları ile adliyeye gelen kişilerin ihtiyaç duydukları
hizmeti adliyeden alıp alamayacaklarının netleştirilmesi, birimlerin
adliye içinde yerleri konusunda kendilerine bilgi verilmesi, davaların
nasıl açılacağı vb. hususlarda temel bilgiler verilmesi, formlar ve bro-
şürler hazırlanması, UYAP’ta kayıtlı basit konularda bilgilendirilme-
leri; koridorlarda vakit kaybetmemelerini ve rastgele birimlere girip
çıkmak zorunda kalmadan doğru bilgiyi en sağlıklı biçimde almala-
rını sağlamanın yanı sıra personelin sürekli kendi görevlerine ilişkin
olmayan sorularla asıl işinden alıkonulmasının önüne geçilmesini
mümkün kılacaktır.
38
Adliye personeli el kitabı
(http://www.myd.adalet.gov.tr/dokumanlar/adliye_personeli_el_kitabi_sonhali.pdf) Erişim Tarihi: 01.01.2015
39
Mahkeme yönetimi projesi kapsamında ihtiyaç analizi çalışmaları sırasında yargı-
ya erişim konusunda görüşüne başvurulan bir vatandaş görüşmeyi gerçekleştiren
kişiye “Ankara Adliyesinde her tarafta burası danışma değildir yazısının bulun-
duğunu peki danışma neresidir” sorusunu yönelttiği görülmüştür.