Previous Page  395 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 395 / 497 Next Page
Page Background

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...

394

-

1930’larda Sovyet kırımı

-

II. Dünya Savaşı sırasında Nazilerin sivil halk toplu kıyımları

-

1960larda Mao Zedung tarafından gerçekleştirilen kültürel devrim”

Burada sadece devletin ulusötesi şahsiyetine değil, iç hukuktaki

otorite olarak varlığına da atıf yapılabilecek eylemler birlikte sayılmıştır.

Modern hukukta terörizmin merkezine her zaman yasal otorite

karşıtı güçler oturtulmuştur. Bundan dolayıdır ki kendi egemenlik

alanında yasal şiddet tekeline sahip tek güç devlet otoritesidir. Ancak

bu güç anayasal, yasal ve hukuksal ilkelerle sınırlıdır. Egemenlik alanı

dışında ise bunlara uluslararası sözleşmeler, gelenek hukuku ve emre-

dici hukuk kuralları da eklenecektir. Ne var ki devlet ulusal alanda bir

idare-i maslahat merkezli bir kamusal akılla hareket ederken ulusla-

rarası alanda ise bunun yansıması olan bir çıkar politikası ile hareket

etmektedir. Bunun sonucu olarak da devlet birçok zaman hukuk çer-

çevesinin dışına çıkabilmektedir, özellikle şiddet gösterme yetkisini

kullanırken veya böyle bir yetkisinin hiç olmadığı durumlarda.

11 Eylül 2001 ÖNCESİ VE SONRASI TERÖRİZMİN TANIMI

Yaygın kaynaklarda 9/11 sonrası terör tanımları artık o kadar ge-

nişlemiştir ki neredeyse, devlet dışı bütün tehditler olarak kısaltılabile-

cek bir hale gelmiştir.

27

Bu durum bizim için 9/11 öncesi terör tanımını

yapmamızı aslında biraz kolaylaştırmaktadır.

Didier Bigo

Terörü tanımlamak neyin demokratik olduğunu, neyin de-

mokratik olmadığını

” tanımlamıştır.

28

Yani bir diğer deyişle, neyin terör

olduğu tanımlandığı günümüz hukukunda modern demokrasilerin

standartları da tanımlanmış olacaktır. Bu nedenle yasa koyucuların

terörle mücadele yasasının uygulama alanına hangi eylem tiplerini

dahil edileceği, hangi eylem tiplerini anayasal temel hak ve özgürlük-

ler çerçevesinde kabul edileceği önemlidir. Kapitan ise haklılıktan zi-

yade meşruiyet sorunsalına atıf yaparak “

meşru olmayan siyasal şiddeti

etiketleme sanatı

” olduğundan söz etmiştir.

29

27

Peter R. Neuman & M.L.R. Smith, Strategy of Terrorism, Routledge- New York,

2008, s.12

28

Bigo, Didier, To Assure and Protect after September 11,Terrorism and Democra-

tic Virtues, Essays, Social Science Research Council, bkz.

http://essays.ssrc.org/

sept11/essays/bigo.htm Erişim Tarihi:

29

Kapitan agm. s.23