

“Özgürlüklerin Şiddeti”nden “Şiddetin Özgürlüğü”ne: Sosyo-Hukuksal Gelişimi İçinde Terör ...
394
-
1930’larda Sovyet kırımı
-
II. Dünya Savaşı sırasında Nazilerin sivil halk toplu kıyımları
-
1960larda Mao Zedung tarafından gerçekleştirilen kültürel devrim”
Burada sadece devletin ulusötesi şahsiyetine değil, iç hukuktaki
otorite olarak varlığına da atıf yapılabilecek eylemler birlikte sayılmıştır.
Modern hukukta terörizmin merkezine her zaman yasal otorite
karşıtı güçler oturtulmuştur. Bundan dolayıdır ki kendi egemenlik
alanında yasal şiddet tekeline sahip tek güç devlet otoritesidir. Ancak
bu güç anayasal, yasal ve hukuksal ilkelerle sınırlıdır. Egemenlik alanı
dışında ise bunlara uluslararası sözleşmeler, gelenek hukuku ve emre-
dici hukuk kuralları da eklenecektir. Ne var ki devlet ulusal alanda bir
idare-i maslahat merkezli bir kamusal akılla hareket ederken ulusla-
rarası alanda ise bunun yansıması olan bir çıkar politikası ile hareket
etmektedir. Bunun sonucu olarak da devlet birçok zaman hukuk çer-
çevesinin dışına çıkabilmektedir, özellikle şiddet gösterme yetkisini
kullanırken veya böyle bir yetkisinin hiç olmadığı durumlarda.
11 Eylül 2001 ÖNCESİ VE SONRASI TERÖRİZMİN TANIMI
Yaygın kaynaklarda 9/11 sonrası terör tanımları artık o kadar ge-
nişlemiştir ki neredeyse, devlet dışı bütün tehditler olarak kısaltılabile-
cek bir hale gelmiştir.
27
Bu durum bizim için 9/11 öncesi terör tanımını
yapmamızı aslında biraz kolaylaştırmaktadır.
Didier Bigo
“
Terörü tanımlamak neyin demokratik olduğunu, neyin de-
mokratik olmadığını
” tanımlamıştır.
28
Yani bir diğer deyişle, neyin terör
olduğu tanımlandığı günümüz hukukunda modern demokrasilerin
standartları da tanımlanmış olacaktır. Bu nedenle yasa koyucuların
terörle mücadele yasasının uygulama alanına hangi eylem tiplerini
dahil edileceği, hangi eylem tiplerini anayasal temel hak ve özgürlük-
ler çerçevesinde kabul edileceği önemlidir. Kapitan ise haklılıktan zi-
yade meşruiyet sorunsalına atıf yaparak “
meşru olmayan siyasal şiddeti
etiketleme sanatı
” olduğundan söz etmiştir.
29
27
Peter R. Neuman & M.L.R. Smith, Strategy of Terrorism, Routledge- New York,
2008, s.12
28
Bigo, Didier, To Assure and Protect after September 11,Terrorism and Democra-
tic Virtues, Essays, Social Science Research Council, bkz.
http://essays.ssrc.org/sept11/essays/bigo.htm Erişim Tarihi:
29
Kapitan agm. s.23