Previous Page  105 / 561 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 105 / 561 Next Page
Page Background

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...

104

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 6/1,c hükmü uyarın-

ca, kişisel veriler, “

toplanma ve/veya bunu izleyen işleme amaçları açısından

yeterli ve onlarla ilgili olmalı, aşırı olmamalıdır.”

108 sayılı Avrupa Konseyi

Sözleşmesi’nde de bu ilke 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi ile

hemen hemen aynı şekilde yer almaktadır. 108 sayılı Avrupa Konseyi

Sözleşmesi, 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nden farklı olarak

kişisel verilerin saklanma amacına da önem vermektedir. OECD Reh-

ber İlkelerinde ve BM Rehber ilkelerinde ise bu ilkeye yer verilmemiş-

tir. Ancak konu dürüstlük kuralı çerçevesinde değerlendirilebilir.

110

5. İlgili Mevzuatta Öngörülen veya İşlendikleri Amaç İçin

Gerekli Olan Süre Kadar Muhafaza Edilme

Kişisel verilerin, ancak ilgili mevzuatta öngörülen veya işlendik-

leri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmesi gerekir. Bu

durumda veri sorumluları, kişisel verilerin muhafaza edilmesi süre-

sini saptarken ilk olarak mevzuata bakacak, eğer mevzuatta bir süre

belirlenmişse bu süre kadar muhafaza edebilecektir. Eğer mevzuatta

bir süre belirlenmemişse, veri sorumluları kişisel verileri ancak işlen-

dikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edebileceklerdir.

Bu sürenin sonunda kişisel veriler silinecek veya anonim hale getiri-

leceklerdir. Kişisel veriler gelecekte kullanma ihtimaline binaen sak-

lanmayacaktır. Veri sorumlusu, Kanun’un 16. maddesi uyarınca kişisel

verilerin işlendikleri amaç için gerekli olan azami süreyi Sicile kayıt

için başvururken bildirmek zorundadır.

111

95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 6/1-e maddesi, 108

sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin 5/c maddesi ve OECD Rehber

İlkeleri’nin 8. paragrafında yer alan bu düzenlemeye göre kişisel ve-

ve az bir maliyetle elde edilmesi sonucu, çok büyük miktarlarda kişisel veriler

toplanabilmektedir. Bu durum kişisel verilerin korunmasıyla ilgili birçok sorun

yaratabilecek kapasitedir. Örneğin, bir alışveriş merkezinde hırsızlığın önlenmesi

için konulmuş kameraların mağazanın dışında yoldan geçen kişileri de kayıt altı-

na aldığı durumda, amacı aşacak şekilde kişisel verilerin toplanması söz konusu

olacaktır. Almanya’da görülen bir davada, sokaktan geçen kişilere gözetlenme-

dikleri bir alan bırakılarak görüntülerinin gereksiz yere kaydedilmemesi için mar-

ket kameralarıyla kaldırımın en fazla bir metre uzağının gözetlenebileceğine karar

verilmiştir. Küzeci, s. 210; Akgül, s. 159.

110

Bygrave, Data Protection Law, s.203.

111

Komisyon Raporu, s. 8.