

Kişisel Verilerin Korunması Kanunu Hakkında Bir Değerlendirme...
104
95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 6/1,c hükmü uyarın-
ca, kişisel veriler, “
toplanma ve/veya bunu izleyen işleme amaçları açısından
yeterli ve onlarla ilgili olmalı, aşırı olmamalıdır.”
108 sayılı Avrupa Konseyi
Sözleşmesi’nde de bu ilke 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi ile
hemen hemen aynı şekilde yer almaktadır. 108 sayılı Avrupa Konseyi
Sözleşmesi, 95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nden farklı olarak
kişisel verilerin saklanma amacına da önem vermektedir. OECD Reh-
ber İlkelerinde ve BM Rehber ilkelerinde ise bu ilkeye yer verilmemiş-
tir. Ancak konu dürüstlük kuralı çerçevesinde değerlendirilebilir.
110
5. İlgili Mevzuatta Öngörülen veya İşlendikleri Amaç İçin
Gerekli Olan Süre Kadar Muhafaza Edilme
Kişisel verilerin, ancak ilgili mevzuatta öngörülen veya işlendik-
leri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edilmesi gerekir. Bu
durumda veri sorumluları, kişisel verilerin muhafaza edilmesi süre-
sini saptarken ilk olarak mevzuata bakacak, eğer mevzuatta bir süre
belirlenmişse bu süre kadar muhafaza edebilecektir. Eğer mevzuatta
bir süre belirlenmemişse, veri sorumluları kişisel verileri ancak işlen-
dikleri amaç için gerekli olan süre kadar muhafaza edebileceklerdir.
Bu sürenin sonunda kişisel veriler silinecek veya anonim hale getiri-
leceklerdir. Kişisel veriler gelecekte kullanma ihtimaline binaen sak-
lanmayacaktır. Veri sorumlusu, Kanun’un 16. maddesi uyarınca kişisel
verilerin işlendikleri amaç için gerekli olan azami süreyi Sicile kayıt
için başvururken bildirmek zorundadır.
111
95/46/AT sayılı Avrupa Birliği Yönergesi’nin 6/1-e maddesi, 108
sayılı Avrupa Konseyi Sözleşmesi’nin 5/c maddesi ve OECD Rehber
İlkeleri’nin 8. paragrafında yer alan bu düzenlemeye göre kişisel ve-
ve az bir maliyetle elde edilmesi sonucu, çok büyük miktarlarda kişisel veriler
toplanabilmektedir. Bu durum kişisel verilerin korunmasıyla ilgili birçok sorun
yaratabilecek kapasitedir. Örneğin, bir alışveriş merkezinde hırsızlığın önlenmesi
için konulmuş kameraların mağazanın dışında yoldan geçen kişileri de kayıt altı-
na aldığı durumda, amacı aşacak şekilde kişisel verilerin toplanması söz konusu
olacaktır. Almanya’da görülen bir davada, sokaktan geçen kişilere gözetlenme-
dikleri bir alan bırakılarak görüntülerinin gereksiz yere kaydedilmemesi için mar-
ket kameralarıyla kaldırımın en fazla bir metre uzağının gözetlenebileceğine karar
verilmiştir. Küzeci, s. 210; Akgül, s. 159.
110
Bygrave, Data Protection Law, s.203.
111
Komisyon Raporu, s. 8.