

TBB Dergisi 2016 (125)
Mehmet ALKAN
21
Avrupa Konseyi çerçevesinde 1987 yılında kabul edilip 1989’da yü-
rürlüğe giren “İşkencenin ve İnsanlıkdışı veya Onur Kırıcı Muamele
ve Cezanın Önlenmesi İçin Avrupa Sözleşmesi” uyarınca oluşturulan,
özgürlüklerinden yoksun bırakılmış insanların nasıl bir muameleye
tabi tutulduklarını değerlendirmek üzere gözetim yerlerine herhangi
bir sınırlamaya tabi olmaksızın ulaşma ve buralarda dolaşma hakkına
sahip olan AİÖK bugüne kadar Türkiye’de sayısız denetleme ve ince-
lemelerde bulunmuştur.
10
İşkence konusu, bir ülkenin AB’ye adaylık statüsü kazanmasıyla
aday ülkenin müktesebata uyum alanında kaydettiği ilerlemelerin
veya bu alanda gözlemlediği eksiklilerin yıllık bazda değerlendirildi-
ği AB İlerleme Raporlarının da sürekli ve önemli bir başlığını oluş-
turmaktadır.
2014 Türkiye ilerleme raporunda
“gözaltı merkezlerin-
de işkence ve kötü muamele vakalarında azalma eğilimi görüldüğü,
ancak, aşırı güç kullanma iddialarının endişe konusu olmaya devam
ettiği, Askere alınan kişilere kötü muamele vakaları devam ettiği, kol-
luk kuvvetlerinin işkence ve kötü muamele iddiasında bulunan kişiler
aleyhinde karşı dava açmaya devam ettiği, birçok durumda bu karşı
davalara mahkemeler tarafından öncelik verildiği, kolluk görevlileri
tarafından yapıldığı öne sürülen işkence iddialarının tamamına yöne-
lik hızlı, kapsamlı, bağımsız ve etkin soruşturmaların yürütülmediği,
işkence, kötü muamele veya ölümcül yaralamadan suçlu bulunan kol-
luk görevlilerine, kısa süreli hapis cezaları verilmeye ya da cezalarının
tecil edilmesine devam edildiği, bağımsız bir Kolluk Gözetim Komis-
yonunun kurulması gerektiği belirtilmiştir.
11
İşkence yasağı ile ilgili iç düzenlemelere bakıldığında,
Anayasa’nın
17/3 maddesinde
kimseye işkence ve eziyet yapılamayacağı, kimsenin
insan haysiyetiyle bağdaşmayan bir cezaya veya muameleye tâbi tu-
tulamayacağı;
TCK’nın 77’nci maddesinde
işkence suçunun siyasal,
felsefi, ırki veya dini saiklerle bir topluluğa karşı işlenmesi durumun-
da zamanaşımı işlemeyen insanlığa karşı evrensel (uluslararası) suçlar
cezası öngörülmüşken 5237 sayılı TCK’nın 94 ve 95’inci maddelerinde düzenleme
daha da geliştirilmiş ve cezalar ağırlaştırılmıştır.
10
AİÖK hakkında ayrıntılı bilgi için bkz.:
http://www.cpt.coe.int/turkish.htmE.t.:10.05.2016
11
1998-2015 Yılları AB Türkiye İlerleme Raporları için bkz.
:http://www.ab.gov.tr/index.php?p=46224 E.t.:30.05.2016