

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin İnsan Hakları ve Terörle Mücadele Hakkındaki ...
24
Avrupa Konseyi 1981 yılında “Kişisel Verilerin Otomatik İşleme
Tabi Tutulma Sürecinde Bireylerin Korunmasına İlişkin 108 sayılı
Sözleşme”yi kabul etmiştir. Türkiye, Sözleşme’yi aynı yıl imzalamış
olup, sözleşmeye göre en geç sözleşmenin taraf devlet açısından yü-
rürlüğe girdiği tarihte iç hukukta gerekli önlemlerin alınması gerek-
mektedir. Ancak Türkiye’de kişisel verilerin korunmasına ilişkin yasa
henüz yürürlüğe girmediğinden Sözleşme’nin onaylanması mümkün
olmamış, sürecin uzaması üzerine Sözleşme onayı ile iç hukuk gerek-
lerinin eş zamanlı yürütülmesi kapsamınsa “Kişisel Verilerin Oto-
matik İşleme Tabi Tutulması Karşısında Bireylerin Korunması Sözleş-
mesinin Onaylanmasının Uygun Bulunduğuna Dair Kanun Tasarısı”
03.12.2015 tarihinde TBMM’ye sevk edilmiş, 30.01.2016 tarihinde kabul
edilen 6669 sayılı Kanun 18.02.2016 tarihinde yürürlüğe girmiştir.
15
2559 sayılı PVSK ile ve 5271 sayılı CMK’da kişisel verilerden ba-
zılarının alınması, saklanması ve imha edilmesine ilişkin hükümler
yer almaktadır. 2559 sayılı Kanuna göre kolluk;
gönüllülerin, her çeşit
silah ruhsatı, sürücü belgesi, pasaport veya pasaport yerine geçen
belge almak için başvuruda bulunanların, genel veya özel kolluk
görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi olarak istihdam edilenlerin,
Türk vatandaşlığı için başvuruda bulunanların, sığınma talebinde
bulunan veya gerekli görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan sair
yabancıların, gözaltına alınanların parmak izini, gönüllüler hariç
diğer kişilerin aynı zamanda fotoğraflarını alır.
Parmak izleri, ait
olduğu kişinin kimlik bilgileri ile birlikte, ne zaman ve kim tarafın-
dan alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme kaydedi-
lerek saklanır. Ancak, parmak izinin hangi sebeple alındığı sisteme
kaydedilmez.
Bu sistemde yer alan bilgiler, kimlik tespiti, suçun
önlenmesi veya yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma
kapsamında maddî gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahke-
me, hâkim, Cumhuriyet savcısı ve kolluk tarafından kullanılabilir.
Kolluk birimleri, kimlik tespiti yapmak ya da olay yerinden alınan
parmak izini karşılaştırmak amacıyla doğrudan bu sistemle bağlantı
kurabilir. Sistemde kayıtlı bilgilerin hangi kamu görevlisi tarafından
olan kanun tasarı ve tekliflerinin hükümsüz sayılarak düşmesini ifade eder.
(TBMM İçtüzük, m.77).
15
Sözleşme metni için bkz.:
https://www.tbmm.gov.tr/sirasayi/donem26/yil01/ss28.pdf E.t.:29.05.2016