

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin İnsan Hakları ve Terörle Mücadele Hakkındaki ...
18
Kanun’larında yaşam hakkına doğrudan müdahale edilmesine ilişkin
hükümlerin gerekliliği ve uygunluğu tartışmalıdır.
b. Askıya Almanın Mümkün Olduğu Haller ve Mutlak İşkence
Yasağı:
Terörle mücadelenin bir ulusun yaşamını tehdit eden bir sa-
vaş halinde veya olağanüstü hallerde meydana gelmesi durumunda,
bir devlet, tamamen bu durumun gerektirdiği ölçüde ve aynı zaman-
da uluslararası hukuka göre belirlenen sınırlar ve koşullar dâhilinde,
insan haklarının korunmasına yönelik uluslararası belgelerden kay-
naklanan belirli yükümlülüklerinin geçici olarak askıya alınması
doğrultusunda tedbirler alabilir.
Ancak devletler, hiçbir zaman ve terör eylemlerinden şüpheli veya
hükümlü kişinin eylemi ne olursa olsun, uluslararası belgeler tarafın-
dan teminat altına alınmış olan yaşam hakkı, işkencenin ya da insan-
lık dışı ya da küçültücü muamele ya da cezanın yasaklanması, ceza ve
tedbirlerin kanuniliği ilkesini ve ceza kanunun geçmişe yürütülmesi
yasağını askıya alamazlar.
AİHS’nin “Olağanüstü durumda yükümlülük azaltma” başlık-
lı 15’inci maddesine göre; Devletlerin savaş zamanında veya ulusun
yaşamını tehdit eden başka bir olağanüstü durumda, uluslararası
hukuktan doğan diğer yükümlülüklerine aykırı olmamak koşuluyla,
durumun zorunluluklarının kesin olarak gerektirdiği ölçüde, Sözleş-
meyle üstlendiği yükümlülüklerini, bazı istisnalar hariç, azaltan ted-
birler alabilir. Komite, olağanüstü dönemlerde devletlerin alabileceği
olağanüstü tedbirlerin sınırsız olmadığını, alınabilecek önlemlerin is-
tisnaları sayarak ortaya koymuştur. Buna göre devletler, hiçbir zaman
ve hiçbir şartta uluslararası belgeler tarafından teminat altına alınmış
olan
yaşam hakkının korunması, işkencenin ya da insanlık dışı ya
da küçültücü muamele ya da cezanın yasaklanması, ceza ve ted-
birlerin kanuniliği ilkesini ve ceza kanunun geçmişe yürütülmesi
yasağını askıya alamayacaklardır. Yükümlülüklerini azaltma yetkisi
kullanan devlet, aldığı önlemleri, bunların sebeplerini, bu önlemlerin
ne zaman sona ereceğini ve Sözleşme hükümlerinin ne zaman yeni-
den tamamıyla uygulanacağı konusunda Avrupa Konseyini bilgilen-
dirmekle yükümlüdür. AİHM’de birçok kararında terörle mücadele
alınacak önlemlerin neler olacağı hususunda tek yetkili makamın ilgi-
li devlet olduğunu ancak bu takdir yetkisinin sınırsız olmadığını, ulu-