

TBB Dergisi 2016 (125)
Halid ÖZKAN
361
Hava Sahası›ndan kasıt TSHK m.3/1-a gereği; «
Türkiye Cumhuriyetinin
egemenliği altındaki ülke ile Türk karasuları üzerindeki
” hava sahasıdır. Bu
hava sahası, ülke toprağı ve Türk Karasuları üzerinden uzaya kadar iz
düşümü alınmak suretiyle, atmosferin bittiği yere kadardır.
67
İnsansız hava araçlarının uçurulabilmesi açısından gerekli olan
şartlar için; ayrılmış ve ayrılmış olmayan hava sahaları bakımından
ayrı ayrı değerlendirme yapmak gerekmektedir. Ayrılmış hava sahala-
rı; spor, eğlence ve deneme uçuşu gibi amaçlarla özel kullanımlar için
sınırları belirlenerek ayrılmış olan hava sahalarını belirtir. Ayrılmış
olmayan hava sahaları ise ayrılmış hava sahaları dışında kalan hava
sahasıdır.
a. Ayrılmış Hava Sahalarındaki Uçuşlar
İHA Talimatı m.4/1-b uyarınca; “
Ayrılmış hava sahası: İHA operas-
yonu için NOTAM ile yayımlanan sahayı
” ifade etmektedir.
68
Tanımda
geçen NOTAM kavramı ise aynı fıkranın (ö) bendinde “
NOTAM: Uçuş
harekâtı ile ilgili görevlileri, herhangi bir havacılık hizmetine, kolaylığına, yö-
netimine veya tehlikesinin varlığına, koşullarına ya da bunlardaki herhangi
bir değişikliğe ilişkin bilgilerden zamanında haberdar etmek amacıyla özel bir
formatta hazırlanmış havacılara uyarı yayını”
olarak tanımlanmıştır.
Yeni İHA talimatında, eski İHA talimatı m.14/1›de yer alan ayrılmış
hava sahasında tahsis edilen yer dışında uçuş yasağı aynen korunmuş
olsa da (yeni İHA talimatı m.21); bazı İHA sınıfları için (İHA0,İHA1)
bazı hallerde uçuş izninin mülki idareye bırakılmış olması nedeniyle,
uçuşa yasak bölgeler dışında ayrılmış hava sahasının dışında da uçuş
yapılabileceği yorumunu yapmak mümkündür.
Ayrılmış hava sahalarındaki İHA uçuş ve operasyonları için eski
İHA talimatında model uçaklar ve kapalı mekânlarda kullanılmak
üzere üretilmiş uçabilen oyuncak veya araçlar ile azami kalkış küt-
lesi 4 kg’dan ve azami hızı da saatte 50 km’den daha az olan ve azami
irtifası yer yüzeyinden 100 metreyi geçmeyen İHA’lar talimatın kap-
67
Doktrinde hava sahasının yüksekliğinin ne kadar olacağı hakkında “uçakların
erişebildiği yükseklik kabulü” vardır. Bkz. Hakan Hakeri, Ceza Hukuku Genel
Hükümler, 17.Baskı, Ankara 2014, s.85.
68
Aynı tanım İHA talimat taslağı 1 ve 2’de de bulunmaktaydı.