Previous Page  362 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 362 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2016 (125)

Halid ÖZKAN

361

Hava Sahası›ndan kasıt TSHK m.3/1-a gereği; «

Türkiye Cumhuriyetinin

egemenliği altındaki ülke ile Türk karasuları üzerindeki

” hava sahasıdır. Bu

hava sahası, ülke toprağı ve Türk Karasuları üzerinden uzaya kadar iz

düşümü alınmak suretiyle, atmosferin bittiği yere kadardır.

67

İnsansız hava araçlarının uçurulabilmesi açısından gerekli olan

şartlar için; ayrılmış ve ayrılmış olmayan hava sahaları bakımından

ayrı ayrı değerlendirme yapmak gerekmektedir. Ayrılmış hava sahala-

rı; spor, eğlence ve deneme uçuşu gibi amaçlarla özel kullanımlar için

sınırları belirlenerek ayrılmış olan hava sahalarını belirtir. Ayrılmış

olmayan hava sahaları ise ayrılmış hava sahaları dışında kalan hava

sahasıdır.

a. Ayrılmış Hava Sahalarındaki Uçuşlar

İHA Talimatı m.4/1-b uyarınca; “

Ayrılmış hava sahası: İHA operas-

yonu için NOTAM ile yayımlanan sahayı

” ifade etmektedir.

68

Tanımda

geçen NOTAM kavramı ise aynı fıkranın (ö) bendinde “

NOTAM: Uçuş

harekâtı ile ilgili görevlileri, herhangi bir havacılık hizmetine, kolaylığına, yö-

netimine veya tehlikesinin varlığına, koşullarına ya da bunlardaki herhangi

bir değişikliğe ilişkin bilgilerden zamanında haberdar etmek amacıyla özel bir

formatta hazırlanmış havacılara uyarı yayını”

olarak tanımlanmıştır.

Yeni İHA talimatında, eski İHA talimatı m.14/1›de yer alan ayrılmış

hava sahasında tahsis edilen yer dışında uçuş yasağı aynen korunmuş

olsa da (yeni İHA talimatı m.21); bazı İHA sınıfları için (İHA0,İHA1)

bazı hallerde uçuş izninin mülki idareye bırakılmış olması nedeniyle,

uçuşa yasak bölgeler dışında ayrılmış hava sahasının dışında da uçuş

yapılabileceği yorumunu yapmak mümkündür.

Ayrılmış hava sahalarındaki İHA uçuş ve operasyonları için eski

İHA talimatında model uçaklar ve kapalı mekânlarda kullanılmak

üzere üretilmiş uçabilen oyuncak veya araçlar ile azami kalkış küt-

lesi 4 kg’dan ve azami hızı da saatte 50 km’den daha az olan ve azami

irtifası yer yüzeyinden 100 metreyi geçmeyen İHA’lar talimatın kap-

67

Doktrinde hava sahasının yüksekliğinin ne kadar olacağı hakkında “uçakların

erişebildiği yükseklik kabulü” vardır. Bkz. Hakan Hakeri, Ceza Hukuku Genel

Hükümler, 17.Baskı, Ankara 2014, s.85.

68

Aynı tanım İHA talimat taslağı 1 ve 2’de de bulunmaktaydı.