

TBB Dergisi 2016 (125)
Halid ÖZKAN
357
tadır.
57
Kanaatimce manyetik alan oluşturularak yapılan havada kal-
ma ve uçuşlar aksi mevzuatta düzenlenmedikçe havalanma ve havada
seyretme olarak kabul edilmelidir. Çünkü gelişen teknoloji ile birlikte
oluşturan manyetik alanlar ile uçuş alanı ve süresi genişleyebilecektir.
Bu noktada aracın bulunduğu sabit konum ile oluşturulan manyetik
alan için bir yükseklik mesafesi konulabilir. Araç ile sabit yer/yüzey
arasındaki mesafenin belirli bir yüksekliği aşmaması halinde aracın
havalanabilme ve havada seyredebilme kabiliyetinin olmadığı böyle-
likle kabul edilebilir (Örneğin 1 metre gibi).
Havada seyredebilme için kullanılan yöntem ve aracın hacimsel
büyüklüğü önemsizdir. Bununla birlikte yeni İHA talimatında havada
seyredebilme/kalabilme için
“... aerodinamik kuvvetler aracılığıyla sürekli
uçuş yapma yeteneğinde olan...”
ifadesi kullanılmıştır. Böylelikle İHA’lar
için Türk Hukuku’nda aerodinamik kuvvetler aracılığıyla havada sey-
redebilmesi gerektiği söylenebilir. Kanaatimce bu tarz bir sınırlama
isabetli olmamıştır.
Yeni İHA talimatında İHA’lar için
sürekli uçuş yapma yeteneği-
nin gerektiği düzenleme altına alınmıştır. Bu tanımdan çok kısa süreli
havada kalabilen nitelikteki İHA’ların talimat kapsamı dışında bırakıl-
mak istediği anlaşılmaktadır. Bununla birlikte sadece bir kez havada
seyretmeye programlanmış İHA’nın sürekli uçuş yapma yeteneğine
sahip olduğu kabul edilmelidir.
3. İnsansız / Mürettebatsız Olma
Uzaktan kumanda edilerek ya da kendisine tayin edilen rotayı ta-
kip ederek otomatik veya manüel olarak uçabilen insansız hava araç-
larının en önemli özelliği
insansız
yani
mürettebatsız
olmasıdır. İn-
sansız olmadan kasıt,
içinde
ve üzerinde insan olmamasıdır. İnsansız
olma, havalanma ve havada seyretme/kalma ve iniş eylemlerini kap-
sayacak şekilde olmalıdır. Bu sürecin herhangi bir aşamasında içinde
veya üzerinde insan olması halinde artık İHA söz konusu olmayacak-
tır. İHA içindeki veya üzerindeki kişinin insan olması yeterli olup pi-
lot niteliğinde olması gerekmez.
57
İşgüzar, s.63; Akkurt, s.66