

TBB Dergisi 2016 (125)
Kutluhan BOZKURT
401
ulaşmaktadır.
64
Ancak ilke, her iki sözleşme kapsamında –bağlantılı
olarak uygulama alanı bulmaktadır.
Geri Kabul Anlaşmasının AB Hukukuna Aykırılığı
Geri Kabul Anlaşması AB hukuku açısından da sıkıntılı bir du-
rum yaratmaktadır. AB hukuku belirli şartlar gerçekleştiğinde mülte-
cilerin/sığınmacıların “güvenli üçüncü ülkeye” geri gönderilmelerine
izin verir:
“Ülkenin geri göndermeme ilkesine uyması; ülkenin ki-
şileri işkence ya da zalimane, insanlık-dışı veya onur kırıcı mua-
meleye uğrama riskinin olduğu ülkelere geri göndermemesi veya
iade etmemesi; sığınmacının yaşamına ve özgürlüklerine yönelik
herhangi bir tehditle karşı karşıya kalmaması, sığınmacının ilti-
ca başvurusunda bulunabilmesi ve mülteci statüsünün tanınması
durumunda Mülteci Sözleşmesi’nin sağladığı tüm korumalardan
faydalanabilmesi”
hallerinde iadeye izin verilmektedir.
65
Geri Kabul
Anlaşması uyarınca, AB ülkeleri, Türkiye’den AB üyesi ülkelere giden
yasadışı tüm kişileri Türkiye’ye geri gönderme hakkına sahip olduğu
öngörülmelidir. Hatta bu kişiler, AB üyesi ülkelerden birine gittikle-
rinde, orada iltica talebinde bulunsalar bile, AB üyesi devlet onları gel-
dikleri güvenli ülke (!) olan Türkiye’ye geri gönderecektir. Dolayısıyla
iltica taleplerini kayda almayacaktır. İltica taleplerini kayda almadığı
için de, bu kişilerin AB üyesi ülkelerde mülteci olarak bulunmalarının
önüne geçilecektir. Ancak Türkiye’nin Güvenli Ülke Statüsünde olma-
dığı, durumun hukuken sıkıntılı ve tartışmalı bir alan olduğu yukarı-
da açıklanmıştı.
AB yasaları, bir ülkenin ancak “Cenevre Sözleşmesi’nin hükümle-
rini,
hiçbir coğrafi kısıtlama koymadan
onaylamışsa” güvenli sayıla-
bileceğini özellikle belirtir.
66
Bununla birlikte Türkiye, bütün dünyada
Mülteci Sözleşmesi’ne coğrafi kısıtlama uygulayan tek ülkedir. Cenev-
re Sözleşmesi ve Ek Protokol açısından Türkiye “güvenli ülke” konu-
munda değildir. Hatta yoğun terör saldırıları, Suriye iç savaşının artık
64
Bkz. Gökhan Taneri, Uluslararası Hukukta Mülteci ve Sığınmacıların Geri Gönde-
rilmemesi (Non-Refloument) İlkesi, Bilge Ankara 2012, S.45.
65
https://www.hrw.org/tr/news/2016/03/07/28737666
2013/32/EU Direktifi (yönergesi), 39 2(a) maddesi. Bkz.
http://eur-lex.europa.
eu/legal-content/en/ALL/?uri=celex%3A32013L0032