

Geri Kabul ve Vize Serbestisi Anlaşması
398
gereken husus ise AB’nin yoğun mülteci akınını durdurma niyeti
ile Türkiye’ye “vize serbestisi” karşılığı biçilen roldür. Tabii burada,
Türkiye’nin bu biçilen rol karşılığında, sayıları her geçen gün artan
mültecilerle baş başa kalacak olmasıdır. Bu anlaşma sorunu gerçekten
çözen bir anlaşma değildir. Her iki taraf için de “çıkarlar” söz konu-
sudur ki, bu kapsamda, AB içinde ve üye ülkelerdeki ve Türkiye için-
deki “baskıları azaltmaya” ve “iç politikaya yönelik girişimler” olarak
görmek önemlidir. Bunların haricinde; şüphesiz ki bu anlaşma, her an
taraflarca bozulabilecek, rafa kaldırılabilecek bir noktadır. Tarafların
söylemlerinden de bu açıkça anlaşılmaktadır. Yakın zaman içinde bu
anlaşma bozulursa-ki böyle bir olasılık oldukça güçlüdür ve beklen-
melidir- veya “vize serbestisi” için tamamlanması zorunlu olan 72
Kriter
56
yerine getirilmez ise anlaşmanın fiilen yerine getirilmesi ola-
naksız olacağından, bu ihtimalde dahi, taraflar arasındaki anlaşmanın
işlevsiz hale geleceği açıktır. Şu ana kadar 5 Kriterin tamamlanamadı-
mali desteğini önemli ölçüde artıracaktır. Komisyon tarafından, Türkiye’de ge-
çici koruma altındaki Suriyelilere ve ev sahibi topluluklara etkin ve tamamlayıcı
destek sağlamak amacıyla finanse edilen faaliyetlerin eşgüdümünü sağlamak ve
etkin hale getirmek için Türkiye için bir Sığınmacı Mali İmkanı oluşturulmuştur.
-AB Türkiye’ye, başlangıç olarak, Birlik bütçesinden ve üye ülkelerin katkılarıyla
3 milyar Euro ilave kaynak sağlamayı taahhüt etmiştir.
-Türkiye ve AB, Suriye’deki durumun yarattığı krizle mücadele etmek amacıyla,
geçici koruma altındaki Suriyelilere destek verilmesi ve göç yönetimi çerçeve-
sindeki mevcut işbirliğinin ilerletilmesini teminen, 15 Ekim 2015 tarihinde kabul
edilen ve bugüne kadar ad referenda niteliğini haiz Ortak Eylem Planının hayata
geçirilmesine karar vermişlerdir.
- Özellikle düzensiz göçmen akımına karşı sonuç alınmalıdır. Türkiye ve AB göç-
men akınlarını düzenleyecek ve düzensiz göçün engellenmesine katkıda buluna-
cak Ortak Eylem Planını uygulama konusunda anlaşmışlardır. Türkiye ve AB göç
akımlarına düzen getirmek ve düzensiz göçü engellemek üzere Ortak Eylem Pla-
nını uygulamak konusunda anlaşmışlardır.
- Sonuç olarak, her iki taraf, anlaşmaya varılmış olduğu üzere ve ivedilikle uy-
gulanması kaydıyla, uluslararası korumaya ihtiyacı bulunmayan göçmenlerin
Türkiye’ye ve AB’ye seyahatlerini engelleyerek, mevcut ikili geri kabul yüküm-
lülüklerinin yerine getirilmesini temin ederek ve hızlı bir şekilde kaynak ülke-
lerine geri göndererek uluslararası korumaya ihtiyacı bulunmayan göçmenler
konusundaki aktif işbirliğini ilerleteceklerdir.” Bkz.
http://t24.com.tr/haber/ab-turkiyeye-vize-serbestisi-ekim-2016da-baslayacak,318469 ayrıca bkz. http://
www.dw.com/en/eu-leaders-to-sign-agreement-with-turkey-over-migrant-flow/a-18883111
56
Bkz. bu kriterler için:
http://www.dw.com/en/eu-leaders-to-sign-agreement-with-turkey-over-migrant-flow/a-18883111 ayrıca:
http://t24.com.tr/haber/ab-turkiyeye-vize-serbestisi-ekim-2016da-baslayacak,318469
http://www.dw.com/de/kommentar-historischer-eu-t%C3%BCrkei-gipfel/a-18884282 http://www.
turkishpress.co.uk/gundem/abden-turkiyeye-3-milyar-euro-h8493.html