

Geri Kabul ve Vize Serbestisi Anlaşması
402
daha fazla olarak Türkiye içinde hissedilmesi-yaşanması-, Türkiye’nin
komşuları ile ciddi sorunlarının olması dikkate alındığında “güven-
siz ülke” konumda olduğu pratikte görülmektedir. İlave olarak, gelen
mültecilerin Türkiye’de kalmayıp bir şekilde Avrupa ülkelerine geç-
meye çalışmalarının altında da ülkenin “sorunlu” bir halinin olduğu
görülmektedir. Bu sonuçlar neticesinde de, Geri Kabul Anlaşmasının
AB hukukunun yaratmış olduğu, yukarıda belirtilen ilkelere, Dublin
II Tüzüğü ile 2013/32/EU sayılı Direktif 39 2(a) maddesine aykırı ol-
duğu görülmektedir. Bu nedenlerle, Geri Kabul ve Vize Serbestisi An-
laşmanın uygulanması sırasında hukuksal sorun, itiraz ve davalarla
karşılaşılma olasılığı mevcuttur.
Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi ve Avrupa Birliği Adalet
Divanı Kararları Açısından Geri Kabul Anlaşması
Geri Kabul Anlaşmasına bir de Avrupa İnsan Hakları Mahkeme-
sinin Kararları kapsamında bakmak yararlı olacaktır. Mültecilerin (sı-
ğınmacıların) toplu halde göndermelerine karşı AİHM’de alınmış bir
karar bulunmaktadır,
Hirsi Jamaa ve Diğerleri / İtalya Davası, Büyük
Daire Kararı.
67
AİHM, bu kararında başvuranlara uygulanan işlemin
toplu sınır dışı niteliği taşıdığına ve 4 Numaralı Protokolün 4. mad-
desinin ihlal edildiğine hükmetmiştir. Geri Kabul Anlaşmasında, “İl-
tica/Sığınma” ile ilgili prosüdürel güvenceler görülebildiği kadarıyla
yoktur. AİHS ve Cenevre Sözleşmesine göre ilticacının başvurusunu
yapabilmesi lazım. Türkiye’den AB ülkesine-Yunanistan’a- geçti diye
mülteciler toplu halde iade edilince, böyle bir iltica/sığınma başvurusu
yapılamayacaktır. Sığınmacın/ilticanın başvurusunun o ülkedeki yar-
gı tarafından incelenip bir karara bağlanması hukuken gereklidir. Bu
durumda ülke mahkemesi karar verinceye kadar, ilticacının o ülkede
bulunması lazım ki mahkemeye çıkıp sığınma iltica talep ettiğini, hem
AİHM içtihatları, hem de uluslararası hukuktan doğan haklarını savu-
nabilme haklarına sahip olsun. Geri Kabul Anlaşması ile tüm bunlara
olanak sağlanmayacaktır ve bu da “hak ihlali” neticesini doğuracaktır.
67
Başvuru no: 27765/09. 23.02.2012 tarihli karar. Bkz. ayrıca: http://madde14.
org/index.php?title=Hirsi_Jamaa_ve_Di%C4%9Ferleri_/_%C4%B0talya http://
www.inhak.adalet.gov.tr/inhak_bilgi_bankasi/tematik_bilginotu/sinirdisi/top-lu_sinirdisi.pdf