

TBB Dergisi 2016 (125)
Kutluhan BOZKURT
399
ğı açıklanmıştır. Bunlar ise “Yolsuzlukla Mücadele, Suçluların İadesin-
de İşbirliği, EUROPOL ile İşbirliği ve Kişisel Verilerin korunmasında
AB Standartlarında DenetimMekanizmasının Kurulması, Terörle mü-
cadele Mevzuatına Avrupa Standardı” olarak açıklanmıştır.
57
Türkiye açısından “Geri Kabul Anlaşması” kapsamında kabul edi-
len, AB ülkeleri tarafından iade edilecek sığınmacılar için uygun yer-
lerin hazırlanması
58
ile aynı anlaşmaya göre, iç hukuk mevzuatının ve
uygun hale getirmesi ve sığınmacıların hukuksal statülerinin tespiti
ve tayinine yönelik düzenlemelerin hazırlanması, önemli bir gereklilik
olarak ortaya çıkacaktır. Türkiye açısından bir diğer hukuki yükümlü-
lük ise “vize muafiyeti sürecinde” yükümlülüklerin yerine getirilmesi
halinde Ekim 2016 da vize muafiyetine onay verecekleri taahhüdüdür.
Türkiye’nin yerine getirmesi gereken bazı hukuksal yükümlükler ise
şu şekilde özetlenebilir: Türkiye kabul edeceği kaçaklar için barınma
merkezleri yapacak, vize muafiyeti için Türkiye Cumhuriyeti pasa-
portları AB normlarına tam uyumlu hale getirilecektir. Türkiye kendi-
sinin uyguladığı elektronik vize sisteminden vazgeçecek; AB’nin vize
istediği, Türkiye’nin vize istemediği ülkelere de yeniden vize uygula-
mak zorunluluğu getirecektir. Türkiye’nin tüm bu yükümlülüklerini
Temmuz 2016’ya kadar yerine getirmesi beklenmektedir. Üç ay süreyle
Türkiye’yi izleyecek olan AB, yükümlülüklerin yerine getirildiğine ka-
naat getirirse, Ekim 2016’da vize muafiyetine onay verecektir.
59
Geri Kabul Anlaşmasının Uluslararası Hukuka Aykırılığı
AB ile Türkiye arasındaki Geri Kabul Anlaşması öncelikli olarak
Uluslararası hukuka aykırılık içermektedir. Dikkate alınması gereken
husus 1952 tarihli Cenevre Sözleşmesidir ve mültecilerin statüsüne
ilişkin 1951 Cenevre Sözleşmesi’nin arkasındaki temel fikir yaygın ola-
rak kabul görmektedir: “zulümden kaçan kişilere güvenli bir sığınak
sağlanmalıdır”. Ne var ki, korumayı kimin sağlayacağı konusunda
büyük bir anlaşmazlık vardır.
“Güvenli üçüncü ülke”
veya
“güvenli
57
http://www.dw.com/tr/ab-vize-serbestisi-i%C3%A7in-ne-istiyor/a-1925257658
Kaçak Göçmen merkezleri.
http://www.hurriyet.com.tr/vize-muafiyeti-icin-72-sart-40021126
59
Kaçak Göçmen merkezleri.
http://www.hurriyet.com.tr/vize-muafiyeti-icin-72-sart-40021126.