

384
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
Kart Yönetmeliği m.19/3 uyarınca da Karttaki geçiş süresi kaydının
kaldırılmış olması gerektiği sonucu çıkmaktadır.
Yukarıda da anlatıldığı üzere, TVK m.12/1-b kapsamında, yatırım
yapan yabancılar ile Turkuaz Kart sahibi yabancılar dışında yabancı
eşlerinin de başvuruda bulunabileceği kabul edilmiş, ancak söz konu-
su yabancıların birden fazla eş ile evliliği
84
hâlinde izlenilmesi gereken
usule dair bir düzenlenme yapılmamıştır. Oysa yabancının, MÖHUK
m. 13/1. uyarınca yetkili tayin edilen hukuka göre geçerli birden fazla
evliliği söz konusu olabilir. Yetkili tayin edilen hukuka göre mümkün
olsa bile evli olan yabancının Türkiye’de tekrar evlenebilmesi elbette
kamu düzeni müdahalesi sebebiyle mümkün değildir. Ancak Türki-
ye dışında gerçekleşmiş olan ve MÖHUK m.13 uyarınca yetkili tayin
edilen hukuka göre de geçerli olan bu tür evlilikler, Türk hukuku
bakımından da geçerli kabul edilebilecektir. Yabancının birden fazla
geçerli evliliği olduğunda ve TVK 12/1-b uyarınca vatandaşlık talep
edildiğinde başvurunun nasıl değerlendirilmesi gerektiğinin düzen-
lenmemiş olması kanaatimize göre eksikliktir.
85
Görüldüğü üzere söz konusu çocuklar Türk vatandaşlığının yet-
kili makam kararıyla kazanılmasının genel sonucu olduğu için küçük
olmaları kaydıyla, TVK m.20/2 uyarınca belirli şartlar dâhilinde Türk
84
Bu noktada ayrıca Türk hukukunda yok hükmünde kabul edilen ancak bazı dev-
let hukuklarında ‘evlilik’ olarak kabul edilen eşcinsel evliliklerin de değerlendiril-
mesi gerekebilir. Bu birlikteliklerin nitelendirme veya kıyas yoluyla “evlilik” kate-
gorisine dahil edilerek, MÖHUK md. 13’e göre tayin edilen yetkili yabancı hukuk
uyarınca geçerliliği tespit edilse bile Türk hâkiminin eş cinsel birlikteliklerin Türk
toplumunun temel ahlâk anlayışına aykırı bulunması sebebiyle kamu düzenine
aykırılığı mülâhazasından hareket etmesi halinde MÖHUK m.5 gereği yetkili ya-
bancı hukukun uygulanamayacağı ve eş cinsel birlikteliklerin tanınamayacağı ve
konunun eleştirisi için bkz.: Sedat Sirmen, ‘‘Eş Cinsel Birliktelikler ve Bunların
Kanunlar İhtilâfı Hukukunda Düzenlenişi’’, AÜHFD, C.58, S.4 2009, s.871.
85
Nitekim yabancının birden fazla evliliğinin olması durumu YUKK’un aile ikamet
iznini düzenleyen 34. maddesinde dikkate alınmıştır. Buna göre, vatandaşı oldu-
ğu ülkenin hukukuna göre birden fazla eş ile evlilik hâlinde eşlerden sadece biri-
ne aile ikamet izni verilir. Ancak, diğer eşlerinden olan çocuklara da aile ikamet
izni verilebilir (m.34/2). Vatandaşı olduğu ülke hukuku ifadesi ilk başta MÖHUK
m.13/1 ile uyumlu görünse de gerek 13/1’in atıfla beraber uygulanması sebebiyle
milli hukuk dışında bir başka hukukun yetkili kılınması mümkün olduğundan
gerekse de vatansızlar, mülteciler ve uluslararası korumadan yaralananlar söz
konusu olduğunda MÖHUK m.4 gereği milli hukuk uygulanamayacağından, ka-
nunda ‘MÖHUK uyarınca yetkili tayin edilen hukuka göre birden fazla evlilik’
şeklinde düzenleme yapılması daha uygun olurdu.