

386
Güncel Gelişmeler Işığında Türk Vatandaşlığının İstisnai Haller Kapsamında Kazanılması
herhangi bir sebepten kaynaklanabilir ve zaruretin tespiti Bakanlar
Kurulu tarafından yapılır.
88
Bu haliyle hükmün idareye geniş takdir
yetkisi tanıması, vatandaşlığa alınmada esas kabul edilen ‘zarurilik’
ölçütünün tamamıyla belirsiz olması dolayısıyla hükmün vatandaşlık
hukuku alanında kabul edilen ‘kanunilik’ ilkesine aykırı olduğu, uy-
gulama güçlüğü doğuracağı, idare tarafından maksadı dışında kulla-
nılmaya elverişli olması ve yargı denetimini imkânsızlaştırması gibi
gerekçelerle doktrinde haklı olarak eleştirilmektedir.
89
Bu bağlamda
hükmün fonksiyonel olabilmesi için, hayatlarının devamı Türk va-
tandaşlığını kazanan aile fertlerine bağlı olan ergin ancak ayırt etme
gücüne sahip olmayan kişilerin; Türk vatandaşlığını kazanan ana ya
da babasının velayeti altında olmadığı için onlarla birlikte işlem gör-
meyen ancak daha sonra Türk vatandaşlığını kazanan ana ya da ba-
basının velayeti altına verilen ergin olmayan çocukları; uluslararası
ilişkilerin gerekliliği gerekçeleriyle mültecilerin ve vatansızların; göç-
men olarak kabul edilen kişilerin eşlerinin bu bent kapsamında vatan-
daşlığa alınabileceği ve yine bu bendin TVK’da sehven düzenlenmesi
ihmal edilen kişilerin vatandaşlığa alınmasında bu bendin kullanıla-
bileceği ifade edilmektedir.
90
4. TVK m.12/1-d Kapsamındaki Yabancılar: Göçmen Olarak
Kabul Edilen Kişiler
Türk vatandaşlığını istisnai haller kapsamında kazanabilecek olan
son grup, TVK m.12/1-d bendi uyarınca Türkiye’ye göçmen olarak
kabul edilen yabancılardır. Kanunun bu hükmünün göçmen olarak
kabul edilen kişilere kolay yoldan vatandaşlık hakkı tanıyarak lehte
ayrımcılık yapıldığı ve Türkiye henüz imzalamamış bile olsa TVK’nın
genel gerekçesinde
91
hüküm ve prensiplerinin dikkate alındığı belirti-
len Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesinin ‘vatandaşlığın kazanılması ve
kaybedilmesi konularında cinsiyet, ırk, renk ya da ulusal veya etnik
köken ayrımcığı içeren herhangi bir uygulama içermeyeceğini düzen-
88
Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tarafından yapılan ‘ 5901 sayılı
Türk Vatandaşlığı Kanunu’nun Uygulanmasına İlişkin Açıklama’, s.4, https://
www.nvi.gov.tr/PublishingImages/mevzuat/nufus-mevzuati/genelge(Erişim
tarihi 15.03.2017).
89
Doğan, Vatandaşlık, s. 82; Nomer, 22. Bası, s.90; Erdem, s.141.
90
Güngör, Tâbiiyet, s.109.
91
Gerekçe, s.11.