

387
TBB Dergisi 2017 (130)
Neşe BARAN ÇELİK
leyen’ ayrımcılık yasağı’ başlığını taşıyan 5. maddesiyle dolayısıyla
genel gerekçede benimsendiği söylenen ilkelerle çelişmesi ve ileride,
Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesine taraf olunması halinde, Sözleşme-
nin 5. maddesinin ihlali anlamına geleceği açılarından eleştirilmiştir.
92
Hangi yabancılara göçmen statüsü verileceği 2006 tarihli 5543 sa-
yılı İskân Kanunu’nda düzenlenmiştir. İskân Kanunu’nda göçmenle-
rin Türk vatandaşlığını kazanma şartları ve usulü de düzenlenmiştir.
Ancak öncelikli amacı göçmenlerin Türk vatandaşlığını kazanması
şartlarını düzenlemek olmayan İskân Kanunu’nda
93
göçmenlerin Türk
vatandaşlığını kazanması konusunun düzenlenmesinin sebebi gerek-
liliktir.
94
İskân Kanunu uyarınca göçmen, Türk soyundan ve Türk kül-
türüne bağlı olup,
95
yerleşmek amacıyla tek başına veya toplu halde
Türkiye’ye gelip bu Kanun gereğince kabul olunanlardır (m.3/1-d).
Yine Kanun uyarınca göçmenler, serbest, iskânlı
96
, münferit ve toplu
92
Rifat Erten, ‘‘Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı’nın Türk Vatandaşlığının Kaza-
nılmasına İlişkin Hükümleri Hakkında Değerlendirmeler’’,
Ankara Barosu Dergisi
,
Y. 66, S. 4, Güz 2008, s.46; Erdem, s.143.
93
Kanunun 1. maddesine göre bu Kanunun amacı; göçmenlerin, göçebelerin, yer-
leri kamulaştırılanlar ile millî güvenlik nedeniyle yapılacak iskân çalışmalarını,
köylerde fiziksel yerleşimin düzenlenmesine ilişkin uygulamaya esas şartları ve
alınacak tedbirleri, iskân edilenlerin hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir.
94
Necla Öztürk Yılmaz, ‘‘5543 Sayılı İskân Kanunu Hükümleri Uyarınca Türk Va-
tandaşlığının Kazanılması’’,
TBBD,
S.68, 2007, s.249.
95
İskân Kanunu uyarınca göçmen olarak kabul edilecek yabancılar açısından bu
tespit, ilgili bakanlıkların görüşü alınarak, Dışişleri Bakanlığının teklifi üzerine
Bakanlar Kurulu kararı ile yapılacaktır (m.7).
96
Bakanlar Kurulu kararıyla (RG 17.05.2015, S.29358) Ukrayna’da özellikle çatışma-
ların olduğu ve halen riskli bölgelerde bulunan Ahıska Türklerinden Türkiye’ye
gelmek isteyenlerden, en zor durumda olanlardan başlamak üzere, 2015 yılında
677 ailenin iskânlı göçmen olarak Türkiye’ye kabul edilmesi; Dışişleri Bakanlığı-
nın 20.04.2015 tarihli ve 7766471 sayılı yazısı üzerine, 02.07.1992 tarihli ve 3835
sayılı ‘Ahıska Türklerinin Türkiye’ye Kabulü ve İskânına Dair Kanunun (RG
11.07.1992, S.21281) 1. maddesine göre, Bakanlar Kurulunca 27.04.2015 tarihinde
kararlaştırılmıştır. Söz konusu Kanuna göre ‘Eski Sovyetler Birliğini oluşturan
cumhuriyetlerde dağınık halde yaşayan ve “Ahıska” Türkleri olarak adlandırılan
soydaşlarımızdan Türkiye’ye gelmek isteyenler en zor durumda bulunanlardan
başlamak üzere, Bakanlar Kurulunca belirlenecek yıllık sayıyı aşmamak kaydıy-
la, serbest veya iskânlı göçmen olarak kabul olunabilirler. Bunların kabulleri ve
iskânları, bu Kanun ile 2510 sayılı İskân Kanunu hükümlerine göre yapılır (m.1)
Gerek Türkiye’de iskân edilecek ve gerekse Türkiye dışında, eski Sovyetler hu-
dutları dahilinde halen bulundukları yeni devletlerde kalacak “Ahıska” Türkle-
rinden Bakanlar Kurulunca tespit edileceklere çifte vatandaşlık statüsü sağlanır
(m.6).Kanuna 18.02.2009 tarihinde eklenen geçici maddeye göre de 01.01.2009 ta-
rihinden önce ikamet tezkeresi almak suretiyle Türkiye’de ikamet eden Ahıska
Türklerine bu maddenin yürürlüğünden itibaren 3 ay içinde müracaat etmeleri