Previous Page  388 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 388 / 457 Next Page
Page Background

387

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

leyen’ ayrımcılık yasağı’ başlığını taşıyan 5. maddesiyle dolayısıyla

genel gerekçede benimsendiği söylenen ilkelerle çelişmesi ve ileride,

Avrupa Vatandaşlık Sözleşmesine taraf olunması halinde, Sözleşme-

nin 5. maddesinin ihlali anlamına geleceği açılarından eleştirilmiştir.

92

Hangi yabancılara göçmen statüsü verileceği 2006 tarihli 5543 sa-

yılı İskân Kanunu’nda düzenlenmiştir. İskân Kanunu’nda göçmenle-

rin Türk vatandaşlığını kazanma şartları ve usulü de düzenlenmiştir.

Ancak öncelikli amacı göçmenlerin Türk vatandaşlığını kazanması

şartlarını düzenlemek olmayan İskân Kanunu’nda

93

göçmenlerin Türk

vatandaşlığını kazanması konusunun düzenlenmesinin sebebi gerek-

liliktir.

94

İskân Kanunu uyarınca göçmen, Türk soyundan ve Türk kül-

türüne bağlı olup,

95

yerleşmek amacıyla tek başına veya toplu halde

Türkiye’ye gelip bu Kanun gereğince kabul olunanlardır (m.3/1-d).

Yine Kanun uyarınca göçmenler, serbest, iskânlı

96

, münferit ve toplu

92

Rifat Erten, ‘‘Türk Vatandaşlığı Kanunu Tasarısı’nın Türk Vatandaşlığının Kaza-

nılmasına İlişkin Hükümleri Hakkında Değerlendirmeler’’,

Ankara Barosu Dergisi

,

Y. 66, S. 4, Güz 2008, s.46; Erdem, s.143.

93

Kanunun 1. maddesine göre bu Kanunun amacı; göçmenlerin, göçebelerin, yer-

leri kamulaştırılanlar ile millî güvenlik nedeniyle yapılacak iskân çalışmalarını,

köylerde fiziksel yerleşimin düzenlenmesine ilişkin uygulamaya esas şartları ve

alınacak tedbirleri, iskân edilenlerin hak ve yükümlülüklerini düzenlemektir.

94

Necla Öztürk Yılmaz, ‘‘5543 Sayılı İskân Kanunu Hükümleri Uyarınca Türk Va-

tandaşlığının Kazanılması’’,

TBBD,

S.68, 2007, s.249.

95

İskân Kanunu uyarınca göçmen olarak kabul edilecek yabancılar açısından bu

tespit, ilgili bakanlıkların görüşü alınarak, Dışişleri Bakanlığının teklifi üzerine

Bakanlar Kurulu kararı ile yapılacaktır (m.7).

96

Bakanlar Kurulu kararıyla (RG 17.05.2015, S.29358) Ukrayna’da özellikle çatışma-

ların olduğu ve halen riskli bölgelerde bulunan Ahıska Türklerinden Türkiye’ye

gelmek isteyenlerden, en zor durumda olanlardan başlamak üzere, 2015 yılında

677 ailenin iskânlı göçmen olarak Türkiye’ye kabul edilmesi; Dışişleri Bakanlığı-

nın 20.04.2015 tarihli ve 7766471 sayılı yazısı üzerine, 02.07.1992 tarihli ve 3835

sayılı ‘Ahıska Türklerinin Türkiye’ye Kabulü ve İskânına Dair Kanunun (RG

11.07.1992, S.21281) 1. maddesine göre, Bakanlar Kurulunca 27.04.2015 tarihinde

kararlaştırılmıştır. Söz konusu Kanuna göre ‘Eski Sovyetler Birliğini oluşturan

cumhuriyetlerde dağınık halde yaşayan ve “Ahıska” Türkleri olarak adlandırılan

soydaşlarımızdan Türkiye’ye gelmek isteyenler en zor durumda bulunanlardan

başlamak üzere, Bakanlar Kurulunca belirlenecek yıllık sayıyı aşmamak kaydıy-

la, serbest veya iskânlı göçmen olarak kabul olunabilirler. Bunların kabulleri ve

iskânları, bu Kanun ile 2510 sayılı İskân Kanunu hükümlerine göre yapılır (m.1)

Gerek Türkiye’de iskân edilecek ve gerekse Türkiye dışında, eski Sovyetler hu-

dutları dahilinde halen bulundukları yeni devletlerde kalacak “Ahıska” Türkle-

rinden Bakanlar Kurulunca tespit edileceklere çifte vatandaşlık statüsü sağlanır

(m.6).Kanuna 18.02.2009 tarihinde eklenen geçici maddeye göre de 01.01.2009 ta-

rihinden önce ikamet tezkeresi almak suretiyle Türkiye’de ikamet eden Ahıska

Türklerine bu maddenin yürürlüğünden itibaren 3 ay içinde müracaat etmeleri