

385
TBB Dergisi 2017 (130)
Neşe BARAN ÇELİK
vatandaşlığını kazanan anne ya da babalarına bağlı olarak Türk va-
tandaşlığını kazanabilirler. Ancak TVK m.12/1-b kapsamındaki bu ço-
cuklar ayrıca ana ya da babalarına ya da ana veya babalarının eşlerine
bağlı olarak ve de onlarla birlikte değil; ancak onlara tanınan ayrıca-
lığa istinaden de istisnai haller kapsamında Türk vatandaşlığını ka-
zanabilmek için başvuruda bulunabileceklerdir. Kanaatimizce, ilgili
madde bu şekliyle, Bakanlar Kurulunca belirlenen kapsam ve tutarda
yatırım yapanlar ile 3 yıllık geçiş süresi kaldırılmış olan Turkuaz Kart
sahiplerinin kendileri başvuruda bulunmasa bile Kanunda sayılan
aile fertlerinin TVK m.12/1-b kapsamında vatandaşlık için başvuruda
bulunabileceği sonucunun çıkarılmasına da müsaittir. Nitekim Tur-
kuaz Kart Yönetmeliği de sadece Turkuaz Kart sahibi ve yakınının,
geçiş süresi kaydının kaldırılması şartıyla m.12/1-b kapsamında Türk
vatandaşlığını kazanabileceğini belirtmiş, başvurunun birlikte yapıl-
ması gerektiği hususunda bir zorunluluk getirmemiştir. Dolayısıyla
eşlerinin veya ana ya da babalarının ya da ana veya babalarının eşle-
rinin yukarıda anlatılan ilgili mevzuatın aradığı şartlarda yatırımcı ya
da Turkuaz Kart hamili olma durumunun söz konusu eş ve çocukların
TVK m.12/1-b kapsamında vatandaşlık başvurusunda bulunabilmele-
ri için bir kriter teşkil edeceği söylenebilir.
3. TVK m.12/1-c Kapsamındaki Yabancılar: Vatandaşlığa
Alınması Zaruri Görülen Kişiler
TVK Tasarısı ile ilgili İçişleri Komisyonu Raporunda, “vatandaş-
lığa alınması zaruri görülen kişiler,” ibaresinin muğlak olduğu ve
açıklığa kavuşturulması gerektiği belirtilmiş ve cevaben söz konusu
ifadenin suiistimalinin engellenmesi amacıyla gerekli açıklamanın alt
düzenlemelerde yapılacağı ifade edilmiştir
86
. Ancak TVK’nın Uygula-
ma Yönetmeliğinde de konuyla ilgili herhangi bir açıklamaya yer ve-
rilmemiştir. Doktrinde, bu gruptaki yabancıların Türk vatandaşlığına
alınmasında siyasi, idari ya da herhangi bir sebeple zorunluluk olduğu
ifade edilmiştir.
87
Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tara-
fından TVK’nın uygulanması hususunda yapılan açıklamaya göre de
‘zaruret’ uluslararası ilişkilerin gerekliliği ve ülkemizin menfaati veya
86
İçişleri Komisyonu Raporu, s.17,
87
Doğan, Vatandaşlık, s.82.