Previous Page  386 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 386 / 457 Next Page
Page Background

385

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

vatandaşlığını kazanan anne ya da babalarına bağlı olarak Türk va-

tandaşlığını kazanabilirler. Ancak TVK m.12/1-b kapsamındaki bu ço-

cuklar ayrıca ana ya da babalarına ya da ana veya babalarının eşlerine

bağlı olarak ve de onlarla birlikte değil; ancak onlara tanınan ayrıca-

lığa istinaden de istisnai haller kapsamında Türk vatandaşlığını ka-

zanabilmek için başvuruda bulunabileceklerdir. Kanaatimizce, ilgili

madde bu şekliyle, Bakanlar Kurulunca belirlenen kapsam ve tutarda

yatırım yapanlar ile 3 yıllık geçiş süresi kaldırılmış olan Turkuaz Kart

sahiplerinin kendileri başvuruda bulunmasa bile Kanunda sayılan

aile fertlerinin TVK m.12/1-b kapsamında vatandaşlık için başvuruda

bulunabileceği sonucunun çıkarılmasına da müsaittir. Nitekim Tur-

kuaz Kart Yönetmeliği de sadece Turkuaz Kart sahibi ve yakınının,

geçiş süresi kaydının kaldırılması şartıyla m.12/1-b kapsamında Türk

vatandaşlığını kazanabileceğini belirtmiş, başvurunun birlikte yapıl-

ması gerektiği hususunda bir zorunluluk getirmemiştir. Dolayısıyla

eşlerinin veya ana ya da babalarının ya da ana veya babalarının eşle-

rinin yukarıda anlatılan ilgili mevzuatın aradığı şartlarda yatırımcı ya

da Turkuaz Kart hamili olma durumunun söz konusu eş ve çocukların

TVK m.12/1-b kapsamında vatandaşlık başvurusunda bulunabilmele-

ri için bir kriter teşkil edeceği söylenebilir.

3. TVK m.12/1-c Kapsamındaki Yabancılar: Vatandaşlığa

Alınması Zaruri Görülen Kişiler

TVK Tasarısı ile ilgili İçişleri Komisyonu Raporunda, “vatandaş-

lığa alınması zaruri görülen kişiler,” ibaresinin muğlak olduğu ve

açıklığa kavuşturulması gerektiği belirtilmiş ve cevaben söz konusu

ifadenin suiistimalinin engellenmesi amacıyla gerekli açıklamanın alt

düzenlemelerde yapılacağı ifade edilmiştir

86

. Ancak TVK’nın Uygula-

ma Yönetmeliğinde de konuyla ilgili herhangi bir açıklamaya yer ve-

rilmemiştir. Doktrinde, bu gruptaki yabancıların Türk vatandaşlığına

alınmasında siyasi, idari ya da herhangi bir sebeple zorunluluk olduğu

ifade edilmiştir.

87

Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü tara-

fından TVK’nın uygulanması hususunda yapılan açıklamaya göre de

‘zaruret’ uluslararası ilişkilerin gerekliliği ve ülkemizin menfaati veya

86

İçişleri Komisyonu Raporu, s.17,

87

Doğan, Vatandaşlık, s.82.