Previous Page  390 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 390 / 457 Next Page
Page Background

389

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

göçmenlerin İskân Kanunu m.8/4 ya da TVK m.12/1-d bendi uyarıca

vatandaşlık kazanabilecekleri yani göçmenler bakımından alternatif

vatandaşlık kazanma imkânı bulunduğu ileri sürülmektedir.

101

Göç-

men olarak kabul edilenlerin TVK m.12/d bendi uyarınca vatandaş-

lığa alınacağı konuyla ilgili ileri sürülen bir diğer görüştür.

102

İskân

Kanunu’nun 8. maddesinde düzenlenen vatandaşlığa alınma yolunun

TVK m.12’ye göre daha kolay olması sebebiyle göçmenlerin İskân Ka-

nunu m.8/4 kapsamında vatandaşlığa alınacakları ise konuyla ilgili bir

başka bir görüştür.

103

Her ne kadar İskân Kanunu m.8/4 ile TVK m.12/1-d düzenleme

bakımından uyumlu görünse de uygulanmaları bakımından bir takım

farklılıklar bulunmaktadır. Öncelikle aşağıda ayrıntılı olarak anlatıla-

cağı üzere İskân Kanunu’na göre göçmen olarak kabul edilen kişilerin

vatandaşlık dosyası çevre ve şehircilik

104

il müdürlüğünce düzenlene-

rek Türk vatandaşlığını kazanmak üzere Bakanlığa gönderilir. TVK

m.12/1-d kapsamında

Türk vatandaşlığını istisnai

olarak kazanmak

isteyen göçmenler hakkında ise

İçişleri Bakanlığının

yazılı talima-

tı üzerine müracaat makamlarınca

105

dosya hazırlanır. TVK m.12/1-d

kapsamında göçmenlerin istisnai yoldan Türk vatandaşlığına alınabil-

mesi için ‘milli güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel bulunma-

ması şartı aranırken; İskân Kanunu m.8/4 böyle bir şarta yer verme-

miştir. Ancak İskân Kanunu m.4 uyarınca zaten göçmen olarak kabul

edilebilmek için Türkiye’den sınır dışı edilmemiş olmak ve güvenlik

bakımından Türkiye’ye gelmesi uygun görülme şartının bulunduğu

kabul eden yeni İskân Kanunu’nun 8/4. maddesini yürürlükten kaldırmadı. Bilgi

için Erten, s.45, dp.58.

101

Erdem, s.143.

102

Doğan, Vatandaşlık, s.213.

103

Nomer, 22. Bası,; s.92-93.

104

Her ne kadar 2006 tarihli İskân Kanunu’nda il bayındırlık ve iskân müdürlüğü

olarak belirtilmişse de 06.04.2011 tarihli 6223 sayılı Kanun’a dayanılarak çıkarı-

lan 29.06.2011 tarih ve 644 sayılı KHK’nın 37. maddesi uyarınca ( RG 04.07.2011,

S.27984 Mük.) Mevzuatta Bayındırlık ve İskân Bakanlığına yapılmış olan atıflar

Çevre ve Şehircilik Bakanlığına yapılmış sayılır.

105

TVK uyarınca, Türk vatandaşlığının kazanılmasına ve kaybına ilişkin hizmetler

yurt içinde Bakanlık, yurt dışında ise dış temsilcilikler tarafından yürütülür (m.4).

Müracaat makamları Yönetmeliğin ‘ Vatandaşlık işlemlerinde müracaat makamı

ve usul’ başlıklı 64. maddesi uyarınca da şu şekilde tespit edilmiştir: Türk vatan-

daşlığının kazanılması, kaybı, ispatı ve çok vatandaşlığa ilişkin başvurular yurt

içinde yerleşim yerinin bulunduğu valiliğe, yurt dışında ise dış temsilciliklere biz-

zat veya bu hakkın kullanılmasına ilişkin özel vekâletname ile yapılır.