

389
TBB Dergisi 2017 (130)
Neşe BARAN ÇELİK
göçmenlerin İskân Kanunu m.8/4 ya da TVK m.12/1-d bendi uyarıca
vatandaşlık kazanabilecekleri yani göçmenler bakımından alternatif
vatandaşlık kazanma imkânı bulunduğu ileri sürülmektedir.
101
Göç-
men olarak kabul edilenlerin TVK m.12/d bendi uyarınca vatandaş-
lığa alınacağı konuyla ilgili ileri sürülen bir diğer görüştür.
102
İskân
Kanunu’nun 8. maddesinde düzenlenen vatandaşlığa alınma yolunun
TVK m.12’ye göre daha kolay olması sebebiyle göçmenlerin İskân Ka-
nunu m.8/4 kapsamında vatandaşlığa alınacakları ise konuyla ilgili bir
başka bir görüştür.
103
Her ne kadar İskân Kanunu m.8/4 ile TVK m.12/1-d düzenleme
bakımından uyumlu görünse de uygulanmaları bakımından bir takım
farklılıklar bulunmaktadır. Öncelikle aşağıda ayrıntılı olarak anlatıla-
cağı üzere İskân Kanunu’na göre göçmen olarak kabul edilen kişilerin
vatandaşlık dosyası çevre ve şehircilik
104
il müdürlüğünce düzenlene-
rek Türk vatandaşlığını kazanmak üzere Bakanlığa gönderilir. TVK
m.12/1-d kapsamında
Türk vatandaşlığını istisnai
olarak kazanmak
isteyen göçmenler hakkında ise
İçişleri Bakanlığının
yazılı talima-
tı üzerine müracaat makamlarınca
105
dosya hazırlanır. TVK m.12/1-d
kapsamında göçmenlerin istisnai yoldan Türk vatandaşlığına alınabil-
mesi için ‘milli güvenlik ve kamu düzeni bakımından engel bulunma-
ması şartı aranırken; İskân Kanunu m.8/4 böyle bir şarta yer verme-
miştir. Ancak İskân Kanunu m.4 uyarınca zaten göçmen olarak kabul
edilebilmek için Türkiye’den sınır dışı edilmemiş olmak ve güvenlik
bakımından Türkiye’ye gelmesi uygun görülme şartının bulunduğu
kabul eden yeni İskân Kanunu’nun 8/4. maddesini yürürlükten kaldırmadı. Bilgi
için Erten, s.45, dp.58.
101
Erdem, s.143.
102
Doğan, Vatandaşlık, s.213.
103
Nomer, 22. Bası,; s.92-93.
104
Her ne kadar 2006 tarihli İskân Kanunu’nda il bayındırlık ve iskân müdürlüğü
olarak belirtilmişse de 06.04.2011 tarihli 6223 sayılı Kanun’a dayanılarak çıkarı-
lan 29.06.2011 tarih ve 644 sayılı KHK’nın 37. maddesi uyarınca ( RG 04.07.2011,
S.27984 Mük.) Mevzuatta Bayındırlık ve İskân Bakanlığına yapılmış olan atıflar
Çevre ve Şehircilik Bakanlığına yapılmış sayılır.
105
TVK uyarınca, Türk vatandaşlığının kazanılmasına ve kaybına ilişkin hizmetler
yurt içinde Bakanlık, yurt dışında ise dış temsilcilikler tarafından yürütülür (m.4).
Müracaat makamları Yönetmeliğin ‘ Vatandaşlık işlemlerinde müracaat makamı
ve usul’ başlıklı 64. maddesi uyarınca da şu şekilde tespit edilmiştir: Türk vatan-
daşlığının kazanılması, kaybı, ispatı ve çok vatandaşlığa ilişkin başvurular yurt
içinde yerleşim yerinin bulunduğu valiliğe, yurt dışında ise dış temsilciliklere biz-
zat veya bu hakkın kullanılmasına ilişkin özel vekâletname ile yapılır.