Previous Page  400 / 457 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 400 / 457 Next Page
Page Background

399

TBB Dergisi 2017 (130)

Neşe BARAN ÇELİK

yürürlükten kaldırıldı. Dolayısıyla İskân Kanunu uyarınca Türk vatan-

daşlığını kazanan göçmenler de askerlik yükümlülüğü bakımından

Askerlik Kanununun yukarıda anlatılan 2. maddesine tâbi olacaktır.

c. Çok Vatandaşlık

1895’de Milletlerarası Hukuk Enstitüsü tarafından tavsiye niteli-

ğinde ortaya konulan

139

ve doktrinde ‘vatandaşlığın direktif veya kla-

sik ilkeleri’

140

olarak adlandırılan ilkelerden biri olan ‘herkesin sadece

bir vatandaşlığı olmalıdır’ ilkesi, çifte ya da çok vatandaşlığı önlemek

amacıyla kabul edilmişti. Ancak günümüzde çok vatandaşlık halleri

milli hukuk düzenlerinde kabul görmeye başladığı gibi Avrupa Va-

tandaşlık Sözleşmesinde de bu durumu yasaklayan bir hükme yer ve-

rilmemiş, dolayısıyla söz konusu ilke de terk edilmeye başlanmıştır.

141

TVK da çok vatandaşlık halini kabul etmiştir. Kanun uyarınca, Türk

vatandaşlığı yanı sıra başka bir devletin vatandaşlığını kazanmak için

izin almak gerekmediği gibi herhangi bir nedenle yabancı bir devlet

vatandaşlığını kazanan kişilerin bu durumları sahip oldukları Türk

vatandaşlığını da etkilemeyecektir.

142

Bununla birlikte Türk vatan-

daşlığını TVK m.11 uyarınca genel yoldan kazanmak için başvuruda

bulunan yabancılar bakımından sahip oldukları yabancı devlet vatan-

daşlığından çıkma şartı aranabilir. Kanun uyarınca bu şartın aranması

ve bu yönde takdirin kullanılmasına ilişkin esasların tespiti Bakanlar

Kurulunun yetkisindedir (m.11/2). Türk vatandaşlığının yetkili ma-

kam kararıyla kazanıldığı diğer hallerde ve çalışma konumuz olan

istisnai haller kapsamında Türk vatandaşlığının kazanılması halinde

Kanunda böyle bir şart aranmamaktadır.

Çok vatandaşlık yani kişinin aynı anda birden fazla devletin vatan-

daşı olması, olumlu vatandaşlık ihtilâflarına

143

neden olabilmekte ve

lüğü’’ ,

MHB,

Y.29, S.1-2, 2009, s.144-158.

139

Güngör, Tâbiiyet, s.21.

140

Söz konusu ilkeler hakkında ayrıntılı bilgi için bkz.:Göğer, s.12-14; Güngör,

Tâbiiyet, s.21-37; Nomer, 22. Bası, s.5-10; Doğan, Vatandaşlık, s.26-30.

141

Bkz.:Güngör, Tâbiiyet, s.38.

142

Kanun sadece Türk vatandaşlığı yanı sıra başka bir devletin vatandaşlığını kaza-

nan kişilerin bu durumlarına ilişkin belgeleri ibraz etmelerini istemiştir ki bunun

da sebebi nüfus aile kütüklerindeki kayıtlarına çok vatandaşlığa sahip oldukları-

na dair açıklama yapılmasıdır (m.44).

143

Olumlu vatandaşlık ihtilafları ve çözüm yolları hakkında ayrıntılı bilgi için bkz.:

Doğan, Vatandaşlık, s.183-188.