

45
TBB Dergisi 2017 (130)
Volkan MAVİŞ
doğurganlığın kaybedilmesinde etkili olabilir. Özellikle mağdurenin
gördüğü fiziksel zarar üreme kabiliyetinin yitirilmesinde büyük rol
oynar.
157
Ayrıca RUCM’nin tespit ettiği üzere travma yaşamış mağ-
durenin doğum yapmayı reddetmesi ve dolaylı olarak grup içindeki
doğumların engellenmiş olması mümkündür.
158
Üçüncü bir durum
olarak da mağdurenin fail tarafından hamile bırakılması düşünülebi-
lir. Bu halde, mağdurenin biyolojik olarak bir süre tekrar gebe kalması
mümkün olmadığından doğurganlığın kontrol altına alınması amacı
gerçekleşmiş olur.
2. Zorla Hamile Bırakma
Olağanüstü dönemlerde başvurulan bir yöntem olan zorla hami-
le bırakmanın insanlığa karşı suçlar içerisindeki yeri yukarıda tartı-
şıldı. Öte yandan zorla hamile bırakma, soykırıma vücut verebilecek
bir cinsel suç olarak da karşımıza çıkmaktadır. Yok edilmek istenen
grubun kadınlarının zorla hamile bırakılması, grup içerisindeki do-
ğumların önlenmesi amacına hizmet edecektir. Ancak zorla hamile
bırakma yönteminin taşıdığı bir diğer amaç failin soyunun devamını
sağlamaktır.
159
Bilimsel olarak, doğan çocuğun anne ve babanın genlerinin bir
sonucu olduğuna şüphe yoktur. Bu durumda zorla hamile bırakma-
nın soykırım türü olduğunu kabul etmek mümkün müdür? Her ne
kadar bilimsel gerçekler farklı olsa da kültürel değerler bir çocuğu
annesinden gelen genlerden ayrı değerlendirebilmektedir. İşte bu du-
rum Balkanlardaki iç savaş sırasında etkin bir silah olarak kendisini
göstermiştir. Balkanlardaki Müslüman gruplarda gerek ulusal kültü-
rün, gerekse İslam Hukukunun etkisiyle doğan çocuğun etnik köke-
ni babaya göre belirlenmektedir.
160
Bu nedenle cinsel saldırı sonucu
hamile kalan kadının dünyaya getirdiği çocuk Müslüman kabul edil-
memektedir. Görüldüğü gibi zorla hamile bırakma yoluyla hem hedef
157
Salzman, s. 376.
158
Prosecutor v. Akayesu, para. 508.
159
Allen, s. 95 vd.
160
Arden B. Levy, “International Prosecution of Rape in Warfare: Nondiscriminatory
Recognition and Enforcement”,
UCLA Women’s Law Journal
, Vol. 4, Iss. 2, 1994, s.
265; Anne M. Hoefgen, “’There Will Be No Justice Unless Women Are Part of That
Justice:’ Rape in Bosnia, the ICTY and ‘Gender Sensitive’ Prosecution”,
Wisconsin
Women’s Law Journal
, Vol. 14, 1999, s. 161, 162; Sharlack, s. 100.