

93
TBB Dergisi 2017 (130)
Uğur ARSLAN
Sigortalı olanın teminat bedelinden faydalanabilmesi için poliçede
belirtilen genel ve özel şartlara uyması gerekmektedir. Aksi durum-
da sigortalı olan sigortadan faydalanamayacaktır. Örneğin
“araç çalın-
ması”
klozlu
5
kasko sigortası kapsamında sigortalı olan aracın, aracın
kontak anahtarının unutulması nedeniyle ya da araç satın almak ba-
hanesiyle deneme sürüşü yapan kişilerce çalınması durumlarında si-
gortalı aracın bedelini sigorta şirketinden talep edilemeyecektir. İşte
bu şartlara uymama sonucunda ortaya çıkan benzer durumlar nede-
niyle sigorta bedeli alamayacak olan bazı sigortalılar sigorta hilesine
başvurmaktadır.
Sigorta suiistimalleri sonucunda hem sigortacılar suiistimallerin
yol açtığı fazla maliyetlere katlanmak zorunda kalmaktadırlar hem de
sigortalılar bu maliyetlerin poliçelere yansıması ile mağdur duruma
düşmektedirler. Sahte hasar ihbarları ve bu ihbarların araştırılmasın-
dan doğan giderler dürüst müşterilerin prim fiyatlarının artmasına
neden olmaktadır. Yapılan bir araştırmaya göre suiistimaller nedeniyle
Avrupa’da sigorta primleri her yıl 60 Euro artmaktadır. Bu kapsamda
Türkiye’deki hasar ödemelerinin %10-30 oranında suiistimal kaynaklı
olduğu düşünülmektedir.
6
Çoğu sigorta kolunda sigorta hileleri gerçekleştirilebilmektedir.
Mesela sigortalı tarafından faydalanılmayan sağlık hizmetlerinden fay-
dalanmış; kullanılmayan tıbbi malzemelerin kullanılmış olarak göste-
rilmesi sağlık sigortası hilesine; işyerindeki malzemelerin çalınmış gibi
gösterilmesi de işyeri sigortası hilesine örnek olarak gösterilebilir.
Kişileri sigorta hilelerini yapmaya iten temel motivasyonun finan-
sal olarak sağlanacak fayda olduğu belirtilmiştir.
7
Sırf bu faydanın sağ-
lanabilmesi için kişiler kasıtlı olarak veya istemeden masum kişilere za-
rar dahi verebilmektedirler. Kasıtlı zarara örnek olarak, iş yeri sigortası
yaptırmış kişinin sigorta tazminatından faydalanabilmek için kendi iş
yerini yakması gösterilebilir. Bunun dışında, sigortalı eşyaya zarar ve-
rilirken o anda orada bulunan kişiye/mal varlığına da zarar verilebil-
5
Kloz, poliçenin bir bölümü veya poliçeye ekli özel şartları ifade etmek için kullanı-
lan bir kavramdır. Türkiye Sigortalar Birliği, Sigorta Tanımları,
http://www.tsb.
org.tr/sigorta-tanimlari.aspx?pageID=648,(erişim tarihi: 27.02.2017)
6
Serkan Aydın, “SBM Sigorta Suiistimallerini Önemli Oranda Azaltacak”,
Sigorta
Bilgi ve Teknoloji Dergisi
, Sayı:4, 2015, s.49.
7
Banu Tarhan Mengi, “Araç Sigortası Hileleri ve Bu Hilelere Yönelik Önlemler
”,
Finansal Araştırmalar ve Çalışmalar Dergisi,
Cilt:4, Sayı:8, İstanbul, 2013
,
s.74.