

296
Hekimin Hizmetten Çekilme Hakkı
GİRİŞ
“Bir noktada biter bu iş… insanın kendi yaşamı, kendi sorumluluğu işin
içine girince biter… bir yerde bitmeli de… bu görev bir noktada sona ermeli…
yoksa doktorlar için görevin bitmesi diye bir şey olmamalı mı? Üzeri Latince
harflerle yazılı bir diploması var diye o doktor bir Mesih, bir büyücü mü olma-
lı, biri gelip ondan soylu, yardımsever ve iyi bir insan olmasını isterse o doktor
yaşamını ortaya koyup gözünü karartmalı mı? Evet, bir an gelir görev biter,
insanın elinden artık bir şey gelmeyince, evet o zaman…”
1
Amok Koşucusu’nda bir hekimin vicdanmuhasebesini öyküleştiren
Zweig, bir yandan da okuyucusunun o tartışmalı soruyu cevaplamasını
istiyordu; gerçekten hekimin hizmetten çekilmesi mümkün müydü?
Tarihsel süreç içerisinde hekimlerin öncelikle sınırsız bir hasta
seçme özgürlüğüne sahip olduğu görülmektedir. Örneğin 14. yüzyıl-
dan önce Avrupa’da hekimler, bir hastayı tedavi edip etmeyeceklerine
kendileri karar vermekteydi. Ancak 14. yüzyılın sonundaki veba salgı-
nının yarattığı sosyal kaos, toplumsal beklentiyi hekimlerin hastalara
bakmakla yükümlü oldukları inancına yöneltti.
2
Daha sonra yaşanan
her bir sağlık felaketi ise toplumun bu inancını perçinledi ve hekimle-
rin hasta bakma yükümlülüğü etik bir anlayışa evirildi.
Bu etik anlayış çerçevesinde ideal olan, hekimlerin riskli, zor veya
elverişsiz bulduğu durumlarda dahi hastaya gerekli tedaviyi uygula-
masıdır. Bunun sebebi hasta-hekim ilişkisinde tarafların çıkarlarının
aynı eksende yer almaması dolayısıyla hastanın çıkarlarının hekimin
çıkarlarına üstün gelmesidir.
3
Zira ilişkideki edilgen konumu, ilişki-
nin kendi sağlığını konu edinmesi
4
, bilgi asimetrisi gibi pek çok faktör
hekim karşısında hastanın, ilişkinin zayıf tarafını oluşturmasına yol
açmaktadır.
1
Stefan Zweig, Amok Koşucusu, 7. Bası, Can Yayınları, (çev. İlknur Özdemir), s.
74-75.
2
Virginia L. Hood, “Can a Physician Refuse to Help a Patient? American Perspecti-
ve”, Polskie Archiwum Medycyny Wewnetrznej, 2008, 118 (6), s. 368-371, s. 369.
3
Bernard Lo, Resolving Ethical Dilemmas, 5th Edition, Philadelphia 2013, s. 181;
Edmund D. Pellegrino; “Patient and Physician Autonomy; Conflicting Rights and
Obligations in the Physician-Patient Relationship”,
Journal of Contemporary Health
Law and Policy,
1994, Vol. 10: 47, s. 47-68, s. 58.
4
Ersoy Erdoğmuş, Hekim Hakları, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul
2007, s. 9.