

299
TBB Dergisi 2017 (131)
M. Gökhan TÜRE / Oğuzhan TÜRE
kün değildir; zira buradaki iş hukuku anlamında bir çalışmaktan ka-
çınma hakkıdır.
Görüldüğü gibi hekimin hizmetten çekilme hakkı, özel hukuk
orijinli bir hak değildir. Bu nedenle bu hak, kamu hukuku içerisinde
aranmalıdır. Ancak önemle belirtmek gerekir ki kamu hukuku kay-
naklı tedavi uygulamamaların tamamı da hizmetten çekilme hakkı
hüviyeti taşımamaktadır. Gerçekten de, kamu hukuku nitelikli heki-
min hizmetten çekilmesine yol açan durumların büyük bir bölümü,
genel sağlık sigortası (GSS) uygulamasından kaynaklanmaktadır. GSS
uygulamasında hastaların sağlık hizmetlerinden yararlanabilmesi
için bazı şartları yerine getirmesi gerekir. Prim
12
ve katılım payı öde-
me
13
, kimlik ibraz etme
14
, hizmet basamakları ve sevk zincirine uygun
hareket etme
15
bunların başlıcalarıdır.
Bu doğrultuda olmak üzere, prim veya katılım payı ödeme yü-
kümlülüğünü yerine getirmeyen
16
, hizmet basamaklarına veya sevk
zincirine uygun davranmayan, sağlık kurumuna başvurduğunda
kimlik ibraz etmeyen hastanın GSS kapsamında sunulan sağlık hiz-
metlerinden yararlanması mümkün değildir. Bu gibi durumlarda he-
kimin tedavi uygulamamasında bir hukuka aykırılık yoktur. Ancak
buradaki hizmetten çekilmeye yönelik davranış, hizmetten çekilme
hakkının kullanılması değil, bilakis GSS’den kaynaklanan bir yüküm-
lülüğün yerine getirilmesi şeklindedir. Bu nedenle hekimin bu yönlü
davranışlarının hak kategorisinde ele alınması ve hizmetten çekilme
hakkı olarak yorumlanması olanaksızdır.
12
5510 sayılı Kanun’un 67. maddesinde sağlık yardımından yararlanacak olan si-
gortalı ve bakmakla yükümlü olduğu kişilerin- istisnalar bir kenara bırakılırsa-
sağlık hizmeti sunucusuna başvurduğu tarihten önceki son bir yıl içinde toplam
otuz gün genel sağlık sigortası primi ödemesi gerekmektedir. Detaylı bilgi için
bkz. A. Can Tuncay/ Ömer Ekmekçi, Sosyal Güvenlik Hukuku, 18. Bası, İstanbul
2016, s. 588 vd.
13
5510 sayılı Kanun’un 68. maddesine göre katılım payı; ayakta tedavi için hekim
ve diş hekimine muayenede, vücut dışı ortez, protez, iyileştirme araç ve gereçle-
rinde, ayakta tedavide sağlanan ilaçlar, gözlük cam ve çerçevesi alımında, ağız
protezinde, yardımcı üreme tekniklerinin uygulanmasında Kurumca belirlenecek
hastalık gruplarına göre yatarak tedavide sağlanan sağlık hizmetlerinde alınır.
14
Acil durumlar dışında sağlık hizmeti sunucularına başvurularda kimlik bildiri-
minde bulunulması zorunludur.
15
5510 sayılı Kanun, iş kazası, meslek hastalığı, afet ve savaş hali ile acil haller hariç
olmak üzere sigortalılar ile bakmakla yükümlü olduğu kişilere birinci, ikinci ve
üçüncü olarak adlandırdığı hizmet basamaklarına uyma zorunluluğu getirmekte-
dir. Detaylı bilgi için bkz. Tuncay/Ekmekçi, s. 596 vd.
16
Hood, s. 368; Lo, s. 182.