

339
TBB Dergisi 2017 (131)
M. Gökhan TÜRE / Oğuzhan TÜRE
tehdit suçlarına vücut verebilecektir. Kamu görevlisine karşı öldürme
suçunun işlenmesi, suçun nitelikli hali; yaralama suçunun işlenmesi
ise cezanın arttırılması nedenlerindendir. 3359 sayılı Sağlık Hizmet-
leri Temel Kanunu’nun ek 12. maddesinin 2. fıkrasında, özel sektörde
çalışan hekimlerin de Türk Ceza Kanunu anlamında kamu görevlisi
sayılacağına hükmedildiğinden
147
gerek kamu kurum ve kuruluşların-
da gerekse özel sektörde çalışan hekimlerin tamamına bu korumadan
yararlanır.
663 sayılı Kanun Hükmünde Kararname’nin
148
54. maddesine göre;
“Bakanlık ve bağlı kuruluşlarında; sağlık hizmeti sunumu sırasında veya bu
görevlerden dolayı personele karşı işlenen suçlar sebebiyle ceza hukuku kap-
samında yürütülen işlemler ve davalarda personelin talebi üzerine Bakanlık
ve bağlı kuruluşlarınca hukukî yardım yapılır”
. Hüküm irdelendiğinde Ba-
kanlığa ve bağlı kuruluşlarına
149
getirilen hekimlere hukuki yardım
yapma yükümlülüğü, yalnızca ceza davaları ile sınırlıdır. Dolayısıyla
hekimler tarafından açılan hukuk davalarında, Bakanlığın ve bağlı ku-
ruluşların yardım etme yükümlülüğü bulunmamaktadır. İlgili hükme
dayanılarak çıkarılan Yönetmeliğin
150
1. maddesinde hukuki yardımın
yalnızca ceza davaları açısından geçerli olduğu tekrarlanmış, bunun-
la birlikte hekimlerin kanuni mirasçılarının da talepte bulunmaları
halinde bu imkândan yararlanabilecekleri kararlaştırılmıştır. Dikkat
edilirse atanmış mirasçıların bu haktan yararlanması mümkün değil-
dir. Yönetmeliğin 6. maddesine göre bu suçlara ilişkin soruşturma ve
kovuşturmalarda kurum avukatları, ayrıca vekâletname ibrazı gerek-
meksizin ilgili personelin veya kanuni mirasçılarının vekili sıfatıyla
işlem yapmaya yetkilidir. Böylelikle hekimler veya kanuni mirasçıları
noterden vekâlet çıkarmanın getireceği vakit ve para kaybından da
kurtarılmaktadır.
147
Hakeri, Tıp Hukuku, s. 106.
148
663 sayılı Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında
Kanun Hükmünde Kararname (RG, T. 02.11.2011, S. 28103).
149
Bakanlığın bağlı kuruluşları, Yönetmeliğin 4. maddesinin (a) bendine göre; “Tür-
kiye Halk Sağlığı Kurumu, Türkiye İlaç ve Tıbbî Cihaz Kurumu, Türkiye Hudut
ve Sahiller Sağlık Genel Müdürlüğü ve Türkiye Kamu Hastaneleri Kurumunu”
ifade etmektedir.
150
Sağlık Bakanlığı Tarafından Sağlık Personeline Karşı İşlenen Suçlar Nedeniy-
le Yapılacak Hukuki Yardımın Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik, (RG, T.
28.04.2012, S. 28277).